Di sini akak kongsikan bersama tugasan akak untuk semester yang lalu berkenaan topik Pengurusan. Di harap boleh dijadikan bahan bacaan, pengetahuan, rujukan dan panduan untuk rakan-rakan yang mengambil course yang sama di luar sana. Dan dikesempatan ini, akak nak ucapkan jutaan terima kasih kepada tutor akak Pn Zubidah Binti Ahmad yang banyak memberikan tunjur ajar, idea, motivasi dan juga sokongan, Tanpa guideline yang diberikan, tak mungkin akak dapat menyiapkan tugasan dengan baik dan berkesan. Semoga bermanfaat untuk semua,
APA ITU PENGURUSAN?
1.0 PENGENALAN
Apakah yang dimaksudkan dengan Pengurusan? Pengurusan
itu boleh ditakrifkan sebagai satu proses mentadbir dan mengurus untuk
merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumber-sumber secara berkesan
dan cekap untuk mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan. Pengurusan adalah
sangat penting untuk menentukan jatuh dan bangunnya sesebuah syarikat dan organisasi.
Menurut Farah Megat (2015) seperti yang dinyatakan oleh Hodge B.J (2003),
pengurusan adalah suatu proses yang berterusan meliputi proses perancangan, pengorganisasian,
kepimpinan, penilaian dan juga pengawalan terhadap segala tugas dan
tanggungjawab setiap ahli dalam organisasi bagi mencapai setiap objektif yang
telah ditetapkan. Manakala Prof Henry Mintzberg (1980) pula berpendapat,
pengurusan itu adalah satu usaha untuk meramal dan merancang, mengorganisasi,
mengarah, mengkoordinasi dan juga mengawal. Sebenarnya, kejayaan dan kegagalan sesebuah
organisasi itu bukanlah terletak pada kecekapan dan keberkesanan dari
pengurusan semata-mata, tetapi peranan yang dimainkan oleh seseorang pengurus
juga perlu di ambil kira. Pengurus adalah individu yang bertanggungjawab untuk
memastikan setiap tugas-tugas dapat dilaksanakan dengan jayanya oleh setiap
pekerja dalam sesebuah organisasi.
J.Penc (2000) berpendapat, pengurus adalah orang yang ditugaskan untuk
mengurus, memenuhi semua fungsi dan menggunakan sebahagian atau semua
sumber-sumber untuk mencapai matlamat organisasi. Setiap pengurus adalah
cenderung untuk menggalas tugas dan peranan yang berbeza pada setiap hari.
Pengurus dapat dibezakan berdasarkan daripada peringkat, kedudukan dan juga
fungsi mereka dalam organisasi.
Terdapat enam peranan penting yang dimainkan
oleh setiap pengurus dalam sesebuah organisasi iaitu peranan sebagai tunggak,
pemimpin, pegawai perhubungan, jurucakap, perunding dan pencetus idea.
1.1 Peranan sebagai Tunggak
Seorang pengurus berperanan sebagai
ketua atau simbolik, dan merupakan individu yang terpenting dalam organisasi.
Dalam organisasi, pengurus perlu bertindak sebagai wakil dan melakukan tugas
rutin yang bersifat rasmi, sosial atau perundangan. Antara contoh-contoh
peranan ketua ialah sebagai canselor universiti yang menyampaikan sijil kepada
graduan, pengurus besar yang terlibat dalam setiap pelancaran produk-produk
baharu dan juga meraikan tetamu-tetamu dari luar untuk makan tengah hari.
1.2 Peranan sebagai Pemimpin
Sebagai seorang pengurus, secara tidak langsung
pengurus juga memainkan peranan sebagai seorang pemimpin. Setiap pengurus perlu
untuk memberikan motivasi dan semangat kepada pekerja bawahan untuk bekerja
dengan lebih baik dan berdedikasi. Menurut Farah Megat (2015), sebagai
pemimpin, tugas pengurus melibatkan penyediaan matlamat, mewujudkan tindakan
yang terperinci dan mengagihkan sumber. Pengurus bertanggungjawab dalam
memberikan arahan, mengawal dan menyelaras aktiviti-aktiviti orang bawahan
malah membantu untuk menyelesaikan masalah dan juga perkara-perkara yang
berbangkit.
1.3 Peranan sebagai Pegawai Perhubungan
Fara Megat (2015), menjelaskan seorang
pengurus turut memainkan peranan sebagai penyampai maklumat dan perlu meluangkan
masa untuk berinteraksi dengan rakan niaga dan pihak di luar unit dan juga
organisasi. Ini adalah untuk memudahkan urusan seperti persetujuan bersama,
kontrak, penerimaan arahan dan melakukan tugas-tugas penting untuk organisasi.
Dalam organisasi, seseorang pengurus perlu berhubung dengan pengurus-pengurus
yang lain dan juga individu-individu yang lain serta mempunyai hubungan yang
baik dengan mereka bagi melicinkan urusan kerja. Sebagai contoh, seorang
pengurus jualan perlu berbincang dengan seorang pengurus pemasaran untuk urusan
memasarkan produk keluaran yang terbaru.
1.4 Peranan sebagai Jurucakap Pengurus
Menurut Hasrull Ramli, (2015) di dalam hal yang
tertentu, pengurus perlu bertindak sebagai penyebar maklumat kepada orang yang
berada di luar unitnya seperti badan-badan kerajaan, jabatan-jabatan lain,
media, pelanggan dan kakitangan dalaman sendiri. Sebagai contoh, seorang
pengurus perlu memberikan tindak balas atau respons yang pantas apabila timbul
isu daripada pihak luar seperti menerima rungutan daripada pelanggan kerana
kekurangan bekalan produk di pasaran.
1.5 Peranan sebagai Perunding
Sebagai perunding pula, pengurus
perlu memantau dan mencari penyelesaian bagi masalah yang dihadapi oleh
syarikat seperti masalah jualan, cukai atau pengeluaran. Perundingan juga boleh
berkaitan dengan kerja, prestasi, objektif, sumber-sumber dan juga
perkara-perkara lain yang boleh mempengaruhi unitnya. Bak kata Leonard Sayles,
“rundingan adalah jalan hayat untuk pengurus yang canggih”. Rundingan adalah
tidak dapat lari daripada menjadi tugas pengurus kerana ini sudah menjadi
sebahagian daripada tugasnya. (Hasrull Ramli, 2015)
1.6 Peranan sebagai Pencetus Idea
Pengurus perlu melaksanakan tugas
dan mengambil tindakan sebagai pencetus idea dalam hal-hal yang berkaitan
dengan korporat dan transformasi. Tugas ini memerlukan beberapa strategi untuk
membuat keputusan yang penting. Di dalam hal ini, pengurus mempunyai kuasa,
maklumat dan juga berupaya mengawal sebarang keputusan penting yang dibuat.
Untuk mencapai matlamat dan kemajuan, program-program penambahbaikan perlu
ditetapkan dan dilaksanakan selepas mengenal pasti setiap masalah yang wujud. Farah Megat (2015) menjelaskan, terdapat tiga
proses yang dapat dijadikan panduan untuk memandu pekerja ke arah mencapai
inisiatif perubahan. Tiga proses tersebut adalah seperti yang berikut :-
1.6.1 Proses Keusahawanan
1.6.2 Proses Pembangunan Keupayaan
1.6.3 Proses Reformasi
1.6.1) Proses Keusahawanan
Setiap pengurus perlu mencuba untuk
memperbaiki setiap unit-unitnya dengan mencari idea yang baru dan membawa
perubahan. Mereka akan memulakan sesuatu program atau projek dengan
mengumpulkan sumber dan mencari cara baru demi merealisasikan setiap idea yang
dibawa.
1.6.2) Proses Pembangunan Keupayaan
Proses ini memperlihatkan bagaimana
seseorang pengurus itu menangani setiap gangguan atau masalah yang wujud
daripada persekitaran pekerja. Gangguan itu tidak semestinya daripada
kakitangan tetapi juga timbul melalui sumber, ancaman atau kerana kesilapan
yang dilakukan oleh orang lain ataupun inovasi mempunyai kesan-kesan yang tidak
terjangka. Di sini, pengurus perlu memainkan peranan untuk mewujudkan persekitaran
kerja yang sihat dan kondusif dengan memberikan semangat kepada setiap pekerja
untuk lebih bertanggungjawab dan fokus. Jangan takut untuk membuat kesilapan
kerana setiap kesilapan itu akan menjadikan seseorang itu lebih matang dan
belajar daripada kesilapan yang telah dilakukan.
1.6.3) Proses Reformasi
Seorang pengurus yang berwibawa akan dapat
mengesan situasi yang mungkin akan memberi cabaran kepada strategi organisasi
serta andaian yang dibuat. Pengurus perlu bertanggungjawab dalam membentuk unit
struktur, perhubungan rasmi dan menentukan cara bagaimana sesuatu kerja itu
dapat dibahagikan serta diselaraskan. Oleh itu, pengurus mestilah membahagikan
masanya dengan pekerja agar mereka sentiasa dapat berhubung dan membuat
keputusan bersama.
2.0 ANALISIS
ARTIKEL
Di bahagian ini akan membincangkan tiga artikel
pendek dari majalah atau akhbar yang menggambarkan tiga peranan berlainan yang
dimainkan oleh pengurus dalam organisasi. Saya akan cuba menjelaskan dan
mengupas dengan lebih lanjut setiap peranan berserta dengan contoh yang dipetik
daripada artikel majalah dan juga surat khabar. Tiga peranan pengurus yang akan
dibincangkan ialah :
2.1 Pengurus Sebagai Pencetus Idea
2.2 Pengurus Sebagai Pemimpin
2.3 Pengurus Sebagai Perunding
2.1 Artikel 1
Pengurus
Sebagai Pencetus Idea
Sumber : www.majalahniaga.com/majalah-niaga-edisi-29,
7 Oktober, 2015
Tuan Rafie Ramli dan Puan Felinna Nadea ialah
pengurus yang berperanan sebagai Pencetus Idea kerana telah berjaya mewujudkan
sebuah syarikat yang berjaya, Felinna Beauty. Sebagai Pencetus Idea, mereka
mempunyai matlamat, misi dan visi yang lebih meluas untuk terus berjaya dan
kekal maju. Selain itu, mereka di lihat lebih bersedia dan berani untuk membuat
sebarang perubahan yang drastik atau transformasi dalam organisasi.
Transformasi dalam konteks organisasi adalah merujuk kepada proses perubahan
yang menyeluruh serata berorientasikan ke arah hala tuju yang baru dan
memerlukan tahap keberkesanan yang berbeza. Untuk mencapai matlamat dan tujuan
ini, seorang pengurus haruslah memainkan peranan sebagai pencetus idea, pereka
dan penggalak kepada perubahan. Pengurus perlu bijak mengenal pasti sesuatu peluang
yang dapat menaikkan keuntungan melalui projek atau strategi yang baru dalam
urusan pengeluaran produk syarikat. Sesuatu projek itu haruslah melibatkan
beberapa perkara seperti mengesyorkan pengeluaran produk-produk yang baru
ataupun perkhidmatan baru yang dapat memenuhi kehendak semasa pelanggan, kempen
perhubungan awam, peraliran dana yang di kemas kini, penyusunan semula bahagian
organisasi yang lemah dan sebagainya. (Farah Megat, 2015)
Di dalam
artikel “Felinna Beauty Revolusi Produk Kecantikan Online” menceritakan
bagaimana pemiliknya iaitu Tuan Rafie Ramli dan isterinya Puan Felinna Nadea
tenggelam dalam kegagalan dan ujian yang bertimpa-timpa sebelum bangkit
daripada kegagalan meneruskan bisnes dengan menjual tudung apabila ramai rakan
yang memuji kecantikan tudung yang diperagakan dan seterusnya bangkit dengan
produk sendiri dengan berbekalkan keuntungan yang disimpan. Melalui artikel
tersebut, produk keluaran mereka yang melibatkan proses keusahawanan iaitu
rangkaian produk kecantikan dan kesihatan wanita seperti Felinna Inchloss,
PMCVC, Teaberry Juice, Hygienic Foam serta Curcuma Mangga Cure.
Produk ini dilancarkan dan banyak dikeluarkan kerana mendapat banyak permintaan
yang tinggi daripada pelanggan serta sambutan yang memberangsangkan terhadap
produk-produk keluaran syarikat ini. Selain daripada itu, ciri-ciri
keusahawanan pemilik Felinna Beauty terserlah apabila mereka bangkit kembali
daripada kejatuhan dengan melakukan beberapa perubahan, strategi dan
penghijrahan dalam beberapa aspek seperti mengubah perkara-perkara yang
menyalahi syariat agama dengan lebih menekankan nilai-nilai murni dan
mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
Felinna Beauty juga turut melakukan beberapa
pembaharuan iaitu misi syarikat sudah bertukar tidak hanya kepada money
oriented semata-mata supaya sesuai dengan peredaran semasa dan perkembangan
sekeliling serta memperkukuhkan ukhuwah dan membantu orang lain seperti
berkongsi pengalaman dan ilmu pengetahuan serta melakukan mentoring dan coaching
kepada peniaga lain. Di samping itu, transformasi juga turut melibatkan
agen-agen yang direkrut daripada kalangan orang yang menerima BRIM. Mereka akan
memberikan latihan kepada penerima BRIM ini untuk berniaga supaya pendapatan
mereka tidak akan putus. Secara tidak langsung, duit BRIM mereka dapat
digunakan untuk memulakan perniagaan dan tidak disalurkan kepada perkara yang
tidak perlu.
Analisis artikel ini turut mempamerkan peranan
pengurus dalam proses pembangunan
keupayaan akibat daripada gangguan-gangguan seperti pengeluaran produk
tiruan dan pendaftaran trademark Felinna yang kedua telah dilakukan oleh
pengurus daripada syarikat lain yang mengeluarkan produk tiruan. Masalah ini
telah dapat diatasi melalui pelbagai inisiatif yang diambil untuk membuang
tanggapan negatif terhadap produk keluaran mereka. Contohnya melabur dalam
cabang bisnes lain seperti syarikat penerbitan, syarikat motorsport, syarikat
construction, syarikat trade dan supply dan lain-lain. Felinna juga masih
mengekalkan corak pemasaran untuk memasarkan sesuatu produk yang baru iaitu
dengan mengadakan teaser. Sebagai contoh, apabila produk yang bakal
dilancarkan berkaitan dengan kesihatan wanita, mereka akan membangkitkan dan
fakta yang berkait rapat dengan isu kesihatan wanita. Selain itu, menggunakan
model yang sesuai, ayat jualan yang menarik dan membuat pertandingan meneka
produk. Teaser seperti ini akan menimbulkan perasaan ingin tahu di kalangan pengguna.
Dalam artikel ini dapat dilihat sebagai
Pencetus Idea, terlalu banyak cabaran-cabaran yang ditempuh oleh Tuan Rafie
Ramli dan Puan Felinna Nadea namun, mereka tidak putus asa dan percaya bahawa
setiap musibah yang berlaku ada hikmahnya dan mereka cepat muhasabah diri serta
senantiasa mencari idea yang baru untuk membuat perubahan. Dan daripada situlah
datangnya kekuatan dalaman yang membuatkan mereka sentiasa tenang menghadapi
rintangan sebagai seorang usahawan.
2.2 ARTIKEL 2
Pengurus
Sebagai Tunggak
Sumber : http://ww1.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20130412/ke_01/Aliff-Syukri-cetus-fenomena,
7 Oktober, 2015.
Dengan memilih slogan “Terlajak Laris”
untuk menjadikan produk jualan laris, Pengarah Urusan D’Herbs Healthy Sdn Bhd
Datuk Aliff Syukri Kamarzaman telah bertekad untuk menjadikan produknya terus
laris di pasaran dan menjadi pilihan setiap orang dan para pengguna. Secara
tidak langsung, slogan ini telah memberikan motivasi kepada beliau untuk terus mengeluarkan produk terbaru
untuk para pengguna yang senantiasa mahukan sesuatu yang baru.
Sebagai tunggak syarikat dan pengasas produk
kosmetik kecantikan yang paling muda di Malaysia, Datuk Aliff Syukri yang
dilahirkan Di Kuala Lipis, Pahang tidak pernah kekeringan idea untuk memajukan
lagi perniagaan yang sudah tiga tahun
bertapak di Malaysia. Hasil kerja keras beliau, pada hari ini produk
D’Herbs telah menjadi jenama yang mencetuskan fenomena di dalam industri herba
kesihatan dan kosmetik di negara ini.
Sebagai ayah kepada tiga orang cahaya mata dan
anak ketiga daripada tujuh adik-beradik ini, beliau adalah seorang yang begitu
peramah serta tidak meninggi diri. Sifatnya yang murni ini telah menjadikan
beliau begitu disenangi di kalangan mereka yang terlibat dengannya seperti
stokis, pengedar, pengguna dan juga kakitangannya sendiri. Maka tidak hairanlah
jika beliau sudah boleh bersyukur dan menarik nafas lega kerana dengan kerja
yang tidak jemu dan tanpa mengenal penat lelah, kini D’Herbs telah mempunyai
seramai 6,000 orang stokis di seluruh negara. Menurut beliau juga, sebanyak 60
jenis produk telah berjaya dikeluarkan khusus untuk lelaki, wanita dan juga
kanak-kanak.
Antara produk keluaran D’Herbs yang terbaru
ialah pewarna rambut super lebat yang terdapat dalam dua warna iaitu warna hitam dan warna perang.
Keistimewaan pewarna rambut ini ialah ia diadun khusus untuk lelaki dan wanita
Islam yang mementingkan kesucian dan kebersihan serta dijamin halal dan boleh
dibawa sembahyang. Pengguna juga tidak perlu merasa bimbang kerana produk ini
dihasilkan dengan herba-herba yang tiada mengandungi bahan kimia yang boleh
menjejaskan kesihatan. Tambah beliau, sambutan yang diberikan oleh pengguna di
seluruh negara sangat memberangsangkan walaupun baru saja tiga bulan berada di
pasaran.
Peristiwa beliau ditimpa kemalangan
ngeri yang menyebabkan mukanya hampir hancur dan hidung patah, telah menjadi
titik permulaan kepada terciptanya minuman jus kesihatan Gamolex Gold, antara
produk yang terlaris di D’Herbs Healthy Sdn Bhd. Minuman jus kesihatan yang
dijual pada harga RM88.80 ini kata beliau boleh membantu merawat 1001 jenis
penyakit. Ketika mendapat kecederaan di muka itu, beliau telah menyapu lendir
gamat di muka dan hasilnya luka di muka beliau telah sembuh dalam masa dua
minggu sahaja. Daripada situ, beliau telah meminta seorang saintis untuk
membuat kajian dan menghasilkan satu produk yang sangat berkesan untuk membantu
menyembuhkan luka dan penyakit. Maka lahirlah Gamolex Gold yang mengandungi
campuran 30 jenis herba dan kesannya sudah boleh dilihat pada pengambilan satu
botol atau penggunaan selama sebulan sahaja.
Beliau juga memberitahu bahawa
D’Herbs Healthy Sdn Bhd sebenarnya mempunyai kilang sendiri iaitu Aliff Herbs
Manufacturing yang beroperasi di Kuala Selangor. Dalam masa yang terdekat ini
D’Herbs akan mengeluarkan satu lagi produk terbaru serta membuka sebuah spa di
Damansara. Langkah tersebut di ambil adalah untuk melindungi para pengguna
daripada tertipu dengan kandungan bahan-bahan yang tidak selamat dan juga berbahaya
kepada kesihatan. Beliau turut menjelaskan bahawa selain daripada berniaga,
beliau mempunyai harapan untuk membantu golongan yang berpendapatan sederhana
dan dalam masa yang sama tidak memberikan bebanan kepada pengguna. D’Herbs
telah membuka peluang kepada semua golongan untuk menjadi usahawan atau
pengedar dengan modal serendah RM350 sahaja. Keuntungan yang diperoleh adalah
di antara 30 hingga 40 peratus. Kepada yang berminat, mereka bolehlah menghubungi
stokis negeri ataupun di ibu pejabat.
Sebagai Tunggak teratas di syarikat
D’Herbs Healthy Sdn Bhd, beliau turut menghargai usaha para stokis, pengedar
dan pengguna dengan mengadakan malam gala. Di malam gala tersebut juga, pihak
D’Herbs turut menyampaikan anugerah kepada pengedar dan pengguna yang mencapai
tahap jualan yang tinggi. Secara tidak langsung ini akan menaikkan lagi
semangat para pengedar D’Herbs untuk berusaha dengan lebih keras lagi.
Kehadiran Datuk Aliff Syukri senantiasa
boleh dilihat dalam setiap acara dan iklan di televisyen serta majalah. Dalam
masa yang sama beliau turut mempromosikan barangan produk beliau kepada para
pengguna di luar. Banyak rancangan di televisyen juga di taja oleh D’Herbs dan
kemunculan Datuk Aliff Syukri jelas menunjukkan bahawa beliau adalah seorang Tunggak
di D’Herbs Healthy Sdn Bhd.
Artikel 3
Pengurus
sebagai Pemimpin
Sumber : http://www.sinarharian.com.my/personaliti/iron-lady-inspir1asi-wanita-1.21150,
7 Oktober, 2015.
Seorang pengurus adalah memainkan
peranan yang sangat penting dalam menentukan jatuh atau bangunnya sesebuah
organisasi. Corak kepimpinan pengurus yang efisien dan efektif mampu untuk
membawa organisasinya mencapai matlamat dan juga objektif yang dikehendakinya.
Kepimpinan adalah bermaksud mewujudkan budaya dan nilai yang dikongsi bersama,
menyalurkan maklumat mengenai matlamat kepada semua ahli organisasi melalui
proses komunikasi, dan menanamkan dalam diri pekerja semangat untuk berusaha ke
arah prestasi yang lebih tinggi (Aizat, Intan dan Zainal, 2006). Tanggungjawab
pengurus sebagai seorang pemimpin adalah untuk mengarah, memberi motivasi,
melatih, membimbing, memberi kaunseling dan berkomunikasi dengan subordinat.
Artikel yang bertajuk “’Iron Lady’ Inspirasi Wanita” ini berkisar tentang
kepimpinan pemilik syarikat kawalan keselamatan yang dikenali sebagai
Securiforce, iaitu Datuk Dr Maznah Hamid. Beliau adalah merupakan wanita
pertama di Malaysia yang mengetuai sebuah syarikat kawalan keselamatan.
Beliau memberitahu, pada awal penghijrahannya
30 tahun yang lalu di Kuala Lumpur, beliau telah melalui pelbagai keperitan
hidup sehingga pernah mendiami rumah setinggan yang tiada bekalan air dan
elektrik. Beliau hanyalah gadis biasa yang telah dilahirkan di Ayer Hitam,
Jerlun, Kedah dan telah dibesarkan oleh
datuk dan nenek yang terlalu konservatif dan kuat agama. Hasil didikan agama
daripada datuk dan neneknya itulah yang membuatkan beliau sentiasa mengingati
asal usul beliau walau di mana beliau berada.
Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce Sdn
Bhd ini kini boleh berbangga kerana syarikatnya itu telah mempunyai 68 cawangan
dan berjaya menyaingi 500 buah syarikat keselamatan lain di dunia. Apa yang
menariknya mengenai cerita kejayaan Maznah ialah kesemua anak syarikat yang
ditubuhkan dan berkembang maju tanpa bantuan kewangan daripada mana-mana bank.
Memegang prinsip “kita mesti sanggup bekerja lebih daripada gaji yang dibayar,
maka akhirnya kita akan mendapat lebih dari apa yang kita kerjakan” telah
membawa kejayaan yang besar dalam bidang kerja dan perniagaannya, membolehkan
beliau berada di tahap sekarang.
Securiforce kini bukan hanya sebuah
syarikat keselamatan yang biasa, tetapi telah berkembang seiring dengan
teknologi semasa dan telah melebarkan sayapnya ke peringkat antarabangsa
berkonsepkan ‘Total Security Solution’. Securiforce Logistik merupakan ejen
penghantaran di darat, laut dan udara di mana memiliki cawangan di Singapura,
Bangkok, China, Korea, Turki dan Jerman. Selain itu, Maznah juga telah
menceburi bidang hartanah melalui syarikat Danau Lumayan Sdn Bhd. pada tahun
1997. Danau Lumayan telah menerokai kawasan sekitar Bandar Tun Razak dengan
membina 3,000 unit kediaman kondominium dan lot kedai.
Walaupun sudah berada di atas,
Maznah tidak pernah lupa akan asal-usulnya dan bersedia untuk berkongsi ilmu
serta pengalaman yang ada. Oleh itu, beliau telah menubuhkan Maznah
Motivational Centre bagi membantu para usahawan baru serta mereka yang pernah
gagal dalam kehidupan untuk mendapatkan motivasi diri. Motivasi menurut
Williams (2000), ialah terdiri daripada “kuasa-kuasa yang boleh mendorong,
mengarah serta membolehkan seseorang itu berusaha bersungguh-sungguh untuk
mencapai matlamat yang tertentu”. Pemilik Ijazah Kedoktoran Pentadbiran
Perniagaan dalam bidang Keusahawanan, Motivasi dan Modal Pembangunan Insan dari
Central State University of New York ini telah menerbitkan beberapa buah buku
motivasi. Antara buku yang mendapat sambutan hangat bertajuk Motivasi Memburu
Kejayaan dan buku mini siri Rahsia 3K-Kejayaan, Kebahagiaan dan Kekayaan. Selain
itu, beliau turut menjadikan laman facebook sebagai tempat untuk berkongsi
ilmu. Di situ beliau akan menjawab apa sahaja pertanyaan mengenai masalah
berkaitan perniagaan atau kehidupan.
Sebagai seorang Pemimpin, walaupun
sibuk dalam pelbagai bidang, Maznah yang juga Exco Wanita Umno dan Ketua Wanita
Umno Kedah tidak pernah lupa kepada mereka yang kurang bernasib baik dan
memerlukan bimbingan. Beliau juga aktif menyertai program kemasyarakatan untuk
membantu meringankan beban mereka yang memerlukan.
Menutup perbualannya, ketika ditanya mengenai
misi dan visi, beliau menegaskan sebagai seorang usahawan yang telah
berkecimpung di dalam bidang ekonomi dan keusahawanan lebih dari 30 tahun,
sudah pasti beliau berhasrat untuk berkongsi pengalaman dan ilmu pengetahuan
dalam bidang ini dengan seluruh masyarakat dengan lebih berkesan lagi agar
bangsa kita tidak miskin dan dijajah oleh bangsa asing di bumi sendiri.
3.0 KESIMPULAN
Daripada
analisis ketiga-tiga artikel yang diterangkan di atas, perbezaan peranan
pengurus telah dapat dijelaskan dengan secara terperinci. Walaupun pengurus
mempunyai pelbagai peranan yang berbeza, namun kesemuanya mempunyai matlamat
yang sama dengan berpandukan pada misi dan visi organisasi. Merujuk daripada kesemua
artikel tersebut, antara ketiga-tiga peranan yang telah dibincangkan, peranan
yang paling sukar untuk dibawa ialah sebagai pencetus idea. Nampaknya bukan
senang untuk membuat sesuatu perancangan dan strategi bagi melakukan perubahan
dalam organisasi kerana ia memerlukan percaturan yang luas dari segi matlamat
dan tujuan. Di samping itu, ia juga memerlukan tenaga kerja, dana, sumber dan
tempoh masa yang lama seandainya ingin melibatkan perubahan dalam skala yang
besar. Jika dibandingkan dengan peranan sebagai
tunggak dan pemimpin yang juga tidak kurang sukarnya untuk dibawa, seseorang
pengurus itu perlu membuat keputusan yang penting untuk mengelakkan kegagalan
daripada terjadi. Pengurus yang baik perlu bijak untuk membuat keputusan yang
tepat agar matlamat organisasi dapat dicapai.
(3148
patah perkataan)
4.0 RUJUKAN
Ahmad, S.A., Ramli, A., Nalimi, R., Aziz, A.,
Raghavan, S (2013).Principles of Management: BBPP1103 (2nd
ed.) Seri Kembangan, Selangor, Malaysia: Open Universiti Malaysia
Farah Megat (2015). Analisis Peranan
Pengurus Dalam Organisasi [File PDF] Retrieved October 20, 2015 from
http://www.slideshare.net/hoonmin/analisis-peranan-pengurus-dalam-organisasi
Anonymous. (2011). Pengurusan Organisasi
[PDF document]. Retrieved 21 October, 2015 from Lecture Notes Online Website : http://pendaftar.uitm.edu.my/latihan/images/stories/Nota_Induksi/Kump1/pengurusan_organisasi.pdf
Hasrull
Ramli. (2015). Management [PDF document]. Retrieved 21 October, 2015
from
http://www.academia.edu/3809221/management
No comments:
Post a Comment