ANALISIS EMPAT
PERANAN TAMADUN CHINA DALAM PEMBINAAN BUDAYA MALAYSIA
Menurut Ghazali Darusalam (2014), Abdullah
Ahmad Badawi (2001) menjelaskan, interaksi tamadun China dengan Malaysia telah
terjalin sejak zaman Kerajaan Melayu Melaka pada abad ke-15 sehingga kini.
Peranan Tamadun China yang telah menyumbang dalam pembinaan tamadun Malaysia
moden boleh dilihat dalam pelbagai aspek seperti yang berikut :
1. Amalan
Falsafah
1.1 Falsafah Konfusianisme
Mengikut Ghazali Darusalam (2014)
seperti yang dijelaskan oleh Esa Khalid dan Mohd Azhar Abd Hamid (2004), multiracial
masyarakat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum yang boleh hidup bersama
dengan aman damai dan berkongsi nilai universal yang wujud melalui falsafah
Konfusianisme. Menurut CT Muna (2013), Falsafah Konfusianisme ini telah
diasaskan oleh Kung Fu-Tze, tokoh peradaban Cina yang bertujuan meningkatkan
moral dan menjaga akhlak setiap manusia. Beliau mempunyai pengalaman hidup pada
zaman kekacauan dan penindasan dari pihak berkuasa. Oleh sebab itu, beliau
menekankan pembentukan akhlak. Terdapat lima akhlak yang utama iaitu:
i)
Ren :
perikemanusiaan
ii)
Li :
kesusilaan
iii)
Yi :
keadilan
iv)
Zhi :
kebijaksanaan
v)
Xin :
layak dipercayai
Menurut Ghazali Darusalam lagi, Siti
Hajar Che Man dan Ratna Roshida Abd Razak(2012) menjelaskan, konsep ‘jen’ ialah
satu konsep yang menekankan sifat berperikemanusiaan terhadap sesama insan.
Falsafah Kung Fu-Tze mengatakan, mereka yang memiliki sifat perikemanusiaan
akan mempunyai sifat seperti amanah, budi bahasa, rajin dan bermurah hati.
Matlamat tertinggi adalah untuk menjadi manusia teragung (Chun Tze/Junzi).
Dalam mewujudkan masyarakat yang bersatu padu dan harmoni, ajaran
konfusianisme menitiberatkan kejujuran
dan kebaikan melalui lima hubungan utama iaitu :-
i)
Hubungan bapa dengan anak
ii)
Hubungan suami dengan isteri
iii)
Hubungan saudara tua dengan muda
iv)
Hubungan raja dan pegawai
v)
Hubungan sesama sahabat
Ajaran falsafah
konfusianisme yang bersifat universal ini boleh diguna pakai oleh seluruh
rakyat Malaysia agar setiap individu mempunyai perasaan bertanggungjawab untuk
menjadi baik. (Ghazali Darusalam, 2014)
1.2 Falsafah Taoisme
Taoisme berasaskan ajaran Lao Tze dan Chuang
Tzu. Menurut lagenda, selepas meninggalkan jawatannya sebagai seorang pegawai
yang penting di istana Dinasti Chou, beliau mula menyebarkan falsafahnya (http://www.geocities.ws/cominglucky/conftao.htm). Menurut Wikipedia (2015), lambang yang
sering dikaitkan dengan ajaran Laozi ialah lambang “ying-yang” (“ying”
bermaksud ‘feminine’ dan “yang”
bermaksud ‘maskulin’).Ia membayangkan kebenaran bahawa dunia ini adalah dunia dualisme
iaitu dianggap sepasang dan tidak boleh diasingkan. Contohnya, kiri dan kanan,
besar dan kecil, lelaki dan perempuan. Kefahaman mengenainya sangat penting
bagi membentuk kesedaran bahawa hidup ini memerlukan keseimbangan yang sempurna
saling melengkapi, saling membantu dan saling memerlukan di antara satu dengan
lain. Untuk mencapai wawasan 2020, kaum Melayu dan Cina saling berganding bahu
baik dalam bidang politik, sosial dan ekonomi. Apa yang paling utama ialah
untuk membentuk sebuah masyarakat yang mempunyai sifat yang mulia dan saling
hormat-menghormati agar masalah yang timbul dapat diatasi.
2. Pendidikan
Dalam pembentukan sesebuah negara
dan bangsa, tamadun China amat menekankan prinsip kekuatan pendidikan. Untuk
melahirkan masyarakat yang mementingkan kebijaksanaan dan pembentukan akhlak,
mempunyai pendidikan adalah penting. Sumber pendidikan banyak diperoleh
daripada sumber lama ajaran tokoh pemikir utama mereka seperti Kung Fu-Tze.
Dengan memahami kepentingan pendidikan dalam tamadun China, sebagai masyarakat
Malaysia, kita haruslah lebih memahami rasionalnya masyarakat Cina amat mementingkan pendidikan dalam semua peringkat pendidikan, bermula daripada peringkat rendah
hinggalah ke peringkat universiti. (Ghazali Darusalam, 2014)
3. Perkahwinan
Menurut Ghazali Darusalam (2014),
perkahwinan campur antara Cina dengan kaum lain seperti Melayu, India, Sikh dan
paling banyak dengan bumiputera Sabah dan Sarawak telah melahirkan satu
komuniti yang bersifat saling ambil-mengambil dari aspek kebudayaan, bahasa,
makanan, pakaian, amalan nilai moral dan juga cara pemikiran. Ia juga akan
menambahkan lagi kepelbagaian budaya yang diamalkan. Proses amalgasi dapat
dilihat sekiranya kaum Cina yang menganut agama Buddha berkahwin dengan kaum
India penganut Hindu dan anaknya hanya boleh memilih untuk menganut agama
sehingga berumur 18 tahun.
4. Perayaan
Kaum Cina mempunyai pelbagai perayaan yang
boleh disambut. Antara perayaan yang biasanya sama-sama diraikan oleh pelbagai
lapisan masyarakat di Malaysia ialah :-
4.1 Tahun Baru Cina
Perayaan Tahun Baru Cina juga
digelar Tahun Baru Lunar atau Perayaan Musim Bunga adalah merupakan satu
perayaan utama dalam masyarakat Cina di Malaysia. Perayaan ini disambut pada
hari kedua bulan pertama calendar Cina. Seperti masyarakat lain, kaum cina menyambut
kedatangan tahun baru dengan meriah kerana diyakini dapat memberikan kekayaan
dan kelebihan kemakmuran kepada mereka. Sehari sebelum kedatangan Tahun Baru,
semua ahli keluarga akan berkumpul untuk makan bersama-sama. Jamuan ini
bertujuan untuk mengeratkan lagi hubungan mereka sekeluarga. Pada hari pertama,
setiap orang akan menggayakan pakaian baru berwarna merah yang diyakini akan
membawa tuah. Individu yang sudah berkahwin akan memberi angpau kepada
kanak-kanak dan saudara mara yang belum berkahwin. Angpau berwarna merah
membawa makna kesejahteraan yang berpanjangan. Sebagai makanan wajib, buah
limau mandarin dan kuih bakul mesti disediakan untuk dijamu pada tetamu yang datang.
Yang paling penting, pada hari pertama merupakan masa untuk menziarah ibubapa
ataupun ahli keluarga paling tua. Ucapan yang sering diungkapkan ialah Gong Xi
Fa Cai yang membawa maksud salam sejahtera dan murah rezeki. Terdapat juga keluarga yang mengundang tarian
singa sebagai upacara simbolik untuk menyambut tahun baru sambil menghalau
musibah dari rumah. (Dylla Arshad, 2012)
4.2 Pesta Chap Goh Mei
Menurut Dylla Arshad (2012), kaum Cina akan menyambut Chap Goh Mei atau ‘Yuanxiaojie’, pada
hari kelima belas perayaan ini. Hari tersebut menandakan hari terakhir bagi
bulan penuh dan merupakan penutup kepada perayaan tahun baru. Perayaan Chap Goh
Mei juga di sebut “Pesta Lampu” kerana pada sebelah malam lampu-lampu akan
dinyalakan sebagai aktiviti yang utama pada hari perayaan tersebut. Tangyuan
atau bebola pulut manis dalam sup, akan dihidangkan pada hari ini. Biasanya
pesta ini berlangsung selama tiga hari tiga malam. Mercun akan dibakar
habis-habisan untuk menghasilkan bunyi yang kuat dan dipercayai dapat menghalau
roh jahat. Tarian naga dan singa pastinya akan memeriahkan lagi pesta ini.
Sebagai tanda berakhirnya pesta ini, pemuda dan pemudi yang berhasrat untuk
mencari jodoh yang sesuai akan melemparkan buah limau mandarin ke dalam laut.(Ghazali
Darusalam, 2014)
4.3 Perayaan Kuih Bulan
Selepas
Tahun Baru Cina, perayaan Kuih Bulan merupakan perayaan yang kedua penting
untuk kaum Cina. Perayaan ini juga dikenali sebagai Pesta ‘Tanglung’ atau Perayaan
Musim Luruh (zhong qiu jie). Dalam kalender Cina, pesta ini disambut pada hari
ke-15, bulan lapan. Dipercayai pesta ini bermula pada 3,000 tahun lalu ketika
pemerintahan Dinasti Shang (1,600-1,046SM), di mana raja-raja menyembah bulan
untuk mendapatkan hasil tuaian yang berganda pada musim luruh.Semasa upacara
penyembahan dilakukan, juadah seperti kuih bulan, akar teratai, buah-buahan,
manisan dan barangan kosmetik seperti bedak juga dipersembahkan kepada Dewi
Bulan yang bernama Chang’E. Ketika malam pesta berlangsung, mereka akan berarak
membawa tanglung.
Selain itu, asal-usul bermulanya pesta ini
disambut ialah merupakan kemenangan orang Cina menumpaskan penjajah Monggol di
akhir Dinasti Yuan (1280SM-1341M). Nota rahsia telah disorokkan di dalam kuih
bulan untuk menggulingkan kerajaan Monggol yang kejam kerana telah menindas orang
Cina yang berketurunan Han. Sememangnya pesta ini tidak lengkap tanpa kuih
bulan iaitu sejenis pastri tradisional berintikan pes biji teratai, kuning
telur masin dan kacang merah. Walaubagaimanapun, kini terdapat pelbagai perisa
inti menarik untuk dinikmati bersama keluarga kerana bentuknya yang bulat
adalah simbolik kepada keharmonian keluarga. (http://journal.gemfive.com.my/ms/gaya-hidup/8-fakta-yang-harus-anda-tahu-tentang-perayaan-kuih-bulan/)
7.0 KESIMPULAN
Sememangnya tidak dapat dinafikan
bahawa kemasukan beramai-ramai orang Cina ke Tanah Melayu oleh penjajah British
telah membawa bersama tamadun dan budaya mereka. Ini telah memberikan kesan
yang menyeluruh terhadap aspek politik, ekonomi, pendidikan dan sosial di Tanah
Melayu. Walaupun British dengan sengaja mewujudkan jurang perbezaan kaum dengan
mengasingkan kawasan penempatan, namun kehadiran mereka ke Tanah Melayu telah
memajukan sektor ekonomi dan telah mewujudkan masyarakat majmuk yang kekal sehingga kini. Setelah merdeka, kaum
Cina telah diberi taraf kerakyatan dan menjadi warganegara Malaysia dan secara
tidak langsung budaya dan tamadun Cina juga turut berkembang. Walaupun masih
tidak begitu memahami tentang budaya Cina, akan tetapi dengan 58 tahun kemerdekaan
ini akhirnya telah berjaya mengangkat perbezaan dan persamaan yang terdapat
dalam tamadun Cina dengan tamadun Melayu dan India dimana akhirnya telah
menjadi sebati dalam masyarakat di Malaysia.
8.0 RUJUKAN
Ghazali Darusalam (2014).Tamadun Islam dan
Tamadun Asia: MPU3123 (1st ed.) Seri Kembangan, Selangor, Malaysia: Open
Universiti Malaysia
Gemfive (2015). 8 Fakta Yang Harus Anda Tahu Tentang Perayaan
Kuih Bulan. Google[web log].
Retrieved November 10, 2015 from http://journal.gemfive.com.my/ms/gaya-hidup/8-fakta-yang-harus-anda-tahu-tentang-perayaan-kuih-bulan/
Orang Cina Malaysia.(2015). In Wikipedia.
Retrieved October 25, 2015 from https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Cina-Malaysia
Dylla Arshad (2012). Kajian Tentang Perayaan
Tahun Baru Cina [File PDF] Retrieved October 25, 2015 from http://www.slideshare.net/dyllaarshad/kajian-tentang-perayaan-tahun-baru-cina
No comments:
Post a Comment