KONSEP
KEANJALAN PERMINTAAN HARGA, KESAN PENGGANTIAN DAN KESAN PENDAPATAN
Keanjalan adalah merupakan suatu konsep yang
penting di dalam bidang ekonomi. Apakah itu keanjalan permintaan? Keanjalan bolehlah didefinisikan sebagai ukuran
sensitiviti sesuatu pemboleh ubah (seperti kuantiti diminta atau kuantiti
ditawarkan) terhadap perubahan penentu-penentunya. (seperti harga atau
pendapatan). Secara amnya, nilai keanjalan boleh diperoleh melalui formula
berikut :-
Keanjalan = Peratus Perubahan Kuantiti /
Peratus Perubahan Penentu
Konsep keanjalan yang berkait rapat dengan
pengguna ialah konsep keanjalan permintaan. Keanjalan permintaan boleh
dikategorikan kepada tiga jenis iaitu keanjalan permintaan harga, keanjalan
permintaan pendapatan dan keanjalan permintaan silang. Manakala konsep
keanjalan yang berkait rapat dengan pengeluar pula adalah terdiri daripada
keanjalan penawaran dan keanjalan pengguna input. Keanjalan permintaan
dibahagikan kepada empat jenis yang berasaskan kepada penentu utama yang
mempengaruhi permintaan sesuatu barang iaitu :-
1.1 Keanjalan
Permintaan Harga – Kesan perubahan harga sesuatu barang terhadap kuantiti
diminta.
1.2 Kesan
Permintaan Pendapatan – Kesan perubahan pendapatan pengguna terhadap permintaan
sesuatu barang.
1.3 Keanjalan
Silang - Kesan Perubahan harga barang lain terhadap sesuatu barang.
1.4 Keanjalan
Penawaran Harga – Kesan perubahan kuantiti yang ditawarkan terhadap perubahan
harga.
Konsep
keanjalan boleh di aplikasikan oleh pembuat dasar, pengeluar dan juga pengguna.
Untuk tugasan yang diberikan, apakah konsep keanjalan ini dapat di aplikasikan
dengan perkhidmatan penjagaan kesihatan di Malaysia? Jawapannya akan cuba
dihuraikan di perenggan yang berikutnya.
1.1 Keanjalan Permintaan Harga
Keanjalan
Permintaan Harga didefinisikan sebagai ukuran darjah responsif atau kadar
perubahan kuantiti diminta kesan perubahan harga barang itu sendiri. Ia diukur
melalui peratus perubahan dalam kuantiti diminta yang disebabkan oleh perubahan
harga sebanyak satu peratus dan ukuran ini tidak memiliki sebarang unit. Nilai
keanjalan permintaan harga boleh diperoleh melalui formula yang berikut :-
Ed = Peratus Perubahan Kuantiti diminta /
Peratus Perubahan Keluarga
Sebagai contoh, jika berlakunya kenaikan
harga perkhidmatan penjagaan kesihatan di Malaysia, maka ini akan menyebabkan
berlakunya pengurangan kuantiti perkhidmatan penjagaan kesihatan yang di minta
oleh rakyat. Nilai keanjalan permintaan harga boleh ditentukan dengan
menggunakan dua kaedah iaitu keanjalan titik dan keanjalan lengkuk atau titik
tengah. Keanjalan lengkuk adalah purata keanjalan antara dua titik di atas
keluk yang sama manakala keanjalan titik adalah mengukur nilai keanjalan pada
satu titik di atas keluk. Formula keanjalan titik adalah seperti berikut :-
Ed =((Q1-Q0)/Q0 × 100)/((P1-P0)/P0 × 100)
= ΔQ/ΔP× P0/Q0
Ini
adalah di mana, Q0 adalah kuantiti asal dan Q1 adalah kuantiti baru, manakala
P0 adalah harga asal dan P1 adalah harga baru. Simbol
digunakan adalah untuk mewakili perubahan
contohnya :-
∆Q=Q1-Q0
1.2.1 Jenis-jenis Keanjalan Permintaan Harga
adalah seperti berikut:-
·
Anjal = 1<Ed <infiniti
·
Tidak anjal = 0<Ed <1
·
Anjal Satu =
Ed=1
·
Tidak Anjal
Sempurna = Ed=0
·
Anjal Sempurna =
Ed= infiniti
1.2 Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keanjalan
Permintaan Harga ialah
1.2.1 Barangan Pengganti
Antara penentu utama keanjalan
permintaan harga adalah bilangan barangan pengganti yang ada serta tahap
persamaan di antara barangan pengganti. Semakin banyak barangan pengganti yang
ada dan semakin hampir sama barangan pengganti tersebut, maka semakin anjal
permintaan barangan itu.
Sebagai contoh, permintaan untuk
ubat-ubatan adalah tidak anjal kerana tidak banyak barangan lain yang boleh
menjadi pengganti kepada ubat-ubatan tersebut. Namun, jika kita lihat kepada
jenama ubat-ubatan tersebut, kenaikan harga bagi satu jenama akan menyebabkan
pengguna beralih kepada jenama yang lain. Ini bermakna permintaan untuk satu
jenama ubat-ubatan adalah lebih anjal. Di sini kita boleh katakan bahawa kesan
penggantian disebabkan oleh perubahan harga adalah lebih besar jika terdapat
lebih banyak barangan pengganti yang wujud.
1.2.2 Nisbah Bajet
Semakin tinggi nisbah pendapatan
yang dibelanjakan untuk sesuatu barangan, semakin tinggi kemungkinan yang kita
akan kurangkan penggunaan barang tersebut apabila harganya meningkat. Oleh itu,
permintaan akan menjadi lebih anjal untuk barangan seperti pakaian dan
pengangkutan. Tetapi jika sebaliknya, keanjalan untuk barangan seperti garam
dan roti yang merupakan perbelanjaan yang kecil daripada pendapatan kita adalah
rendah.
1.2.3 Jangka Masa
Jika harga barangan meningkat, kita
memerlukan masa untuk membuat perubahan dalam perbelanjaan kita dan untuk
mencari pengganti. Justeru, semakin panjang masa yang ada, semakin anjal
permintaan sesuatu barangan.
1.2.4 Bilangan Kegunaan
Semakin banyak kegunaan sesuatu
barangan, maka permintaan harganya semakin anjal.
No comments:
Post a Comment