Friday 4 November 2016

KESAN-KESAN DASAR KEWANGAN KEPADA PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA

 KESAN-KESAN DASAR KEWANGAN KEPADA PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA

Malaysia mengamalkan konsep ekonomi pertengahan tinggi dan terbuka dalam menjana pendapatan negara. Malaysia adalah antara 13 negara yang dikenal pasti oleh Suruhanjaya Pertumbuhan dan Pembangunan dalam Laporan Pertumbuhan 2008 yang telah mencatatkan pertumbuhan purata lebih daripada 7% setahun untuk tempoh 25 tahun atau lebih. Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) memaklumkan bahawa Forum Ekonomi Dunia (WEF) telah menyenaraikan Malaysia sebagai negara ke-24 paling berdaya saing daripada 148 negara berbanding tempat ke-25 daripada 144 negara pada tahun 2012 dalam Laporan Daya Saing Globalnya (GCR) bagi tahun 2013-2014 (BERNAMA, 10 Disember 2013). 
GCR juga mengkategorikan Malaysia sebagai sebuah negara peralihan yang bergerak dengan dipacu kecekapan kepada ekonomi yang berasaskan inovasi. Malaysia pada hari ini tidak hanya bergantung kepada pengeluaran bahan-bahan sumber asli seperti bijih timah dan getah dalam menjana pendapatan negara seperti tahun 1970-an, tetapi juga telah menjalankan sumber ekonomi pelbagai dan telah menjadi pengeksport utama bagi barangan elektrik, bahagian-bahagian elektronik dan komponen, minyak sawit, dan gas asli. Selepas krisis kewangan Asia pada 1997-1998, Malaysia terus mencatatkan kadar pertumbuhan yang kukuh, dengan purata pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.5% setahun bagi tempoh 8 tahun iaitu dari tahun 2000 - 2008. Ekonomi Malaysia pulih dengan cepat selepas kembali dilanda Krisis Kewangan Global pada tahun 2009, dengan mencatatkan kadar pertumbuhan purata 5.7% sejak tahun 2010.
Pertumbuhan ekonomi di Malaysia adalah inklusif, kerana Malaysia juga hampir berjaya dalam membasmi kemiskinan tegar: dimana pendapatan isi rumah berada di bawah garis kemiskinan negara dengan 1% (purata pendapatan RM30 sehari pada tahun 2012) jatuh lebih 50% berbanding tahun 1960an. Walaupun kadar kemiskinan di Malaysia adalah kurang daripada 1%,  namun kelompok kemiskinan kekal dan ketidaksamaan dalam pengagihan pendapatan masih agak tinggi berbanding negara-negara maju yang lain: sebagai contoh,  GINI index menunjukkan ketidaksamaan agihan pendapatan di Malaysia berjumlah 0.41 pada tahun 2014, berbanding dengan 0.31 di Republik Korea dan 0.33 di Jepun (kedua-duanya pada tahun 2010). Pendapatan sebenar bagi kelompok 40% isi rumah meningkat pada kadar purata 6.3% setahun antara 2009 dan 2012, berbanding 5.2% bagi isi rumah purata, menunjukkan manfaat daripada pertumbuhan ekonomi telah dikongsi oleh semua rakyat.
Prospek jangka dekat ekonomi Malaysia pada keseluruhannya kekal pada kedudukan yang baik, walaupun mengalami beberapa risiko. Ekonomi negara telah mempelbagaikan komoditi dan Kerajaan telah mengambil langkah-langkah untuk meluaskan asas pendapatan dengan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan(GST) pada tahun 2015 seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia pada Bajet 2014. Risiko jangka pendek termasuklah kepada penurunan dalam harga minyak dan cukai dari sumber minyak yang masih menyumbang kira-kira 17% daripada pendapatan rakyat, walaupun sebahagiannya diimbangi oleh penghapusan subsidi bahan api pada tahun 2014 oleh pihak kerajaan. Risiko lain yang berkaitan adalah dengan turun naik dalam aliran modal akibat daripada normalisasi dasar kewangan AS.
Kemampanan ekonomi jangka panjang yang berlainan dan menggalakkan ini bergantung kepada pembaharuan struktur untuk mengukuhkan perancangan fiskal jangka sederhana, dan untuk meningkatkan keupayaan dan persaingan dalam ekonomi. Pelaksanaan dalam pembaharuan dipercepatkan bagi meningkatkan produktiviti dengan meningkatkan kualiti modal insan dan mewujudkan lebih banyak persaingan dalam ekonomi. ini akan menjadi kunci bagi Malaysia untuk kekal berada di kalangan barisan negara ekonomi berpendapatan tinggi. Bagi menangani cabaran-cabaran ekonomi dan membolehkan negara mencapai status berpendapatan tinggi menjelang 2020, Malaysia pada tahun 2010 telah melancarkan Model Ekonomi Baru (MEB) di samping memastikan pertumbuhan ekonomi yang mapan dan menyeluruh. MEB termasuk beberapa pembaharuan untuk memacu pertumbuhan ekonomi yang dipacu terutamanya sektor swasta dan menggerakkan ekonomi Malaysia ke dalam aktiviti nilai ditambah yang lebih tinggi di dalam kedua-dua bidang industri dan perkhidmatan.
Diantara dasar-dasar ekonomi utama lain yang telah dilaksanakan oleh kerajaan adalah seperti berikut :
·         Wawasan 2020,
·         Dasar Ekonomi Baru,
·         Dasar Pengkorporatan Malaysia,
·         Penubuhan Ekonomi Berdaya Saing,
·         Dasar Penswastaan,
·         Pembangunan Sumber Manusia,
·         Ekonomi Berasaskan Pengetahuan,
·         Pembangunan Luar Bandar,
·         Dasar Sektoral,
o   Pertanian
o   Industri dan Khidmat Ekonomi
§  ICT
§  Pelancongan
§  Sains dan Teknologi
§  Pengagihan Dagangan
§  Pembuatan
§  Perusahaan Kecil dan Sederhana
§  Kewangan
·         Infrastruktur dan Kemudahan Awam
·         Khidmat Sosial
·         Tenaga
         (Sumber : Unit Perancang Ekonomi, 2012)

No comments:

Post a Comment