KESAN-KESAN DASAR KEWANGAN KEPADA PERTUMBUHAN EKONOMI
MALAYSIA
Malaysia
mengamalkan konsep ekonomi pertengahan tinggi dan terbuka dalam menjana
pendapatan negara. Malaysia adalah antara 13 negara yang dikenal pasti oleh
Suruhanjaya Pertumbuhan dan Pembangunan dalam Laporan Pertumbuhan 2008 yang
telah mencatatkan pertumbuhan purata lebih daripada 7% setahun untuk tempoh 25
tahun atau lebih. Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)
memaklumkan bahawa Forum Ekonomi Dunia (WEF)
telah menyenaraikan Malaysia sebagai negara ke-24 paling berdaya saing daripada
148 negara berbanding tempat ke-25 daripada 144 negara pada tahun 2012 dalam
Laporan Daya Saing Globalnya (GCR) bagi tahun 2013-2014 (BERNAMA, 10 Disember
2013).
GCR juga mengkategorikan Malaysia
sebagai sebuah negara peralihan yang bergerak dengan dipacu kecekapan kepada
ekonomi yang berasaskan inovasi. Malaysia
pada hari ini tidak hanya bergantung kepada pengeluaran bahan-bahan sumber asli
seperti bijih timah dan getah dalam menjana pendapatan negara seperti tahun
1970-an, tetapi juga telah menjalankan sumber ekonomi pelbagai dan telah menjadi
pengeksport utama bagi barangan elektrik, bahagian-bahagian elektronik dan
komponen, minyak sawit, dan gas asli. Selepas krisis kewangan Asia pada
1997-1998, Malaysia terus mencatatkan kadar pertumbuhan yang kukuh, dengan
purata pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.5% setahun bagi tempoh 8 tahun iaitu dari
tahun 2000 - 2008. Ekonomi Malaysia pulih dengan cepat selepas kembali dilanda
Krisis Kewangan Global pada tahun 2009, dengan mencatatkan kadar pertumbuhan purata
5.7% sejak tahun 2010.
Pertumbuhan
ekonomi di Malaysia adalah inklusif, kerana
Malaysia juga hampir berjaya dalam membasmi kemiskinan tegar: dimana pendapatan
isi rumah berada di bawah garis kemiskinan negara dengan 1% (purata pendapatan
RM30 sehari pada tahun 2012) jatuh lebih 50% berbanding tahun 1960an. Walaupun kadar
kemiskinan di Malaysia adalah kurang daripada 1%, namun kelompok kemiskinan kekal dan
ketidaksamaan dalam pengagihan pendapatan masih agak tinggi berbanding
negara-negara maju yang lain: sebagai contoh,
GINI index menunjukkan ketidaksamaan agihan pendapatan di Malaysia berjumlah
0.41 pada tahun 2014, berbanding dengan 0.31 di Republik Korea dan 0.33 di
Jepun (kedua-duanya pada tahun 2010). Pendapatan sebenar bagi kelompok 40% isi
rumah meningkat pada kadar purata 6.3% setahun antara 2009 dan 2012, berbanding
5.2% bagi isi rumah purata, menunjukkan manfaat daripada pertumbuhan ekonomi telah
dikongsi oleh semua rakyat.
Prospek jangka dekat ekonomi Malaysia pada keseluruhannya kekal
pada kedudukan yang baik, walaupun mengalami beberapa risiko. Ekonomi negara
telah mempelbagaikan komoditi dan Kerajaan telah mengambil langkah-langkah
untuk meluaskan asas pendapatan dengan memperkenalkan cukai barangan dan
perkhidmatan(GST) pada tahun 2015 seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri
Malaysia pada Bajet 2014. Risiko jangka pendek termasuklah kepada penurunan
dalam harga minyak dan cukai dari sumber minyak yang masih menyumbang kira-kira
17% daripada pendapatan rakyat, walaupun sebahagiannya diimbangi oleh
penghapusan subsidi bahan api pada tahun 2014 oleh pihak kerajaan. Risiko lain
yang berkaitan adalah dengan turun naik dalam aliran modal akibat daripada
normalisasi dasar kewangan AS.
Kemampanan ekonomi jangka panjang yang berlainan dan menggalakkan
ini bergantung kepada pembaharuan struktur untuk mengukuhkan perancangan fiskal
jangka sederhana, dan untuk meningkatkan keupayaan dan persaingan dalam
ekonomi. Pelaksanaan dalam pembaharuan dipercepatkan bagi meningkatkan
produktiviti dengan meningkatkan kualiti modal insan dan mewujudkan lebih
banyak persaingan dalam ekonomi. ini akan menjadi kunci bagi Malaysia untuk kekal
berada di kalangan barisan negara ekonomi berpendapatan tinggi. Bagi menangani
cabaran-cabaran ekonomi dan membolehkan negara mencapai status berpendapatan
tinggi menjelang 2020, Malaysia pada tahun 2010 telah melancarkan Model Ekonomi
Baru (MEB) di samping memastikan pertumbuhan ekonomi yang mapan dan menyeluruh.
MEB termasuk beberapa pembaharuan untuk memacu pertumbuhan ekonomi yang dipacu
terutamanya sektor swasta dan menggerakkan ekonomi Malaysia ke dalam aktiviti
nilai ditambah yang lebih tinggi di dalam kedua-dua bidang industri dan
perkhidmatan.
Diantara dasar-dasar ekonomi utama lain yang telah dilaksanakan
oleh kerajaan adalah seperti berikut :
·
Wawasan 2020,
·
Dasar Ekonomi Baru,
·
Dasar Pengkorporatan Malaysia,
·
Penubuhan Ekonomi Berdaya Saing,
·
Dasar Penswastaan,
·
Pembangunan Sumber Manusia,
·
Ekonomi Berasaskan Pengetahuan,
·
Pembangunan Luar Bandar,
·
Dasar Sektoral,
o
Pertanian
o
Industri dan Khidmat Ekonomi
§ ICT
§ Pelancongan
§ Sains dan Teknologi
§ Pengagihan Dagangan
§ Pembuatan
§ Perusahaan Kecil dan Sederhana
§ Kewangan
·
Infrastruktur dan Kemudahan Awam
·
Khidmat Sosial
·
Tenaga
(Sumber : Unit Perancang Ekonomi, 2012)
No comments:
Post a Comment