Saturday 7 December 2019

FINANCIAL ACCOUNTING BBAW 2103 : Contoh Maklumat Perakaunan Dari Laporan Tahunan


Contoh-contoh Maklumat Perakaunan Dari Laporan Tahunan

            Maklumat perakaunan adalah asas kepada data kewangan korporat dan trend pada bursa sekuriti. Data perakaunan penting bukan sahaja untuk firma perniagaan, tetapi juga untuk entity kerajaan atau organisasi amal. Prinsip perakaunan yang diterima umum di AS, atau GAAP, dan piawaian pelaporan kewangan antarabangsa, atau IFRS, mengarahkan akauntan mengenai cara mencatat maklumat kewangan. Data perakaunan adalah penting dalam ekonomi moden.Laporan perakaunan dan penyata kewangan yang tidak dapat disediakan, akan menyebabkan organisasi seperti firma perniagaan, agensi negara atau institusi akademik mungkin tidak dapat meminjam dana dalam pengaturan pinjaman swasta atau menaikkan wang tunai pada bursa sekuriti.
Menurut Noor Asma dan rakan-rakan, (2013), Perakaunan adalah satu proses untuk mengenal pasti, mengukur, merekod dan mempersembahkan maklumat ekonomi sesebuah entity kepada para pengguna untuk membantu mereka membuat penilaian atau keputusan ekonomi. Sekeping maklumat perakaunan dapat dijadikan pengetahuan dan asas kepada organisasi membuat keuntungan atau kerugian dengan menyediakan barangan dan perkhidmatan kepada pelanggannya. Ia juga memaklumkan tentang kekukuhan kewangan dan langkah-langkah keuntungan seperti margin keuntungan, atau pendapatan bersih atas jualan, dan margin kasar, atau jualan tolak kos barangan yang dijual melebihi jualan.
Syarikat IJM Corporation Berhad telah melaporkan status kewangan perniagaan mereka pada setiap akhir tempoh perakaunan dalam laporan tahunan iaitu Mac 2017 hingga April 2018. Lporan tahunan tersebut mengandungi pesanan penyata kewangan dan nota yang menerangkan amalan dan polisi yang diguna pakai dalam laporan akaun syarikat. Laporan syarikat biasanya mempunyai dua bahagian iaitu bahagian pertama adalah pesanan daripada pengerusi yang melaporkan prestasi syarikat sepanjang tahun dan perbincangan mengenai perkembangan terbaru yang akan memberi kesan kepada operasi masa depan syarikat.
Bahagian yang kedua pula melaporkan tentang asas penyata kewangan seperti penyata pendapatan, kunci kira-kira, penyata perolehan tertahan dan penyata aliran tunai. Penyata kewangan menggambarkan operasi dan kedudukan kewangan syarikat. Data terperinci disediakan untuk dua atau tiga tahun yang lepas bersama dengan ringkasan statistic utama bagi lima atau sepuluh tahun yang lepas. Biasanya, penyata kewangan diikuti dengan nota yang menjelaskan perkara-perkara yang terdapat dalam penyata secara terperinci. Namun begitu lampiran yang disertakan hanyalah laporan kewangan bahagian ke dua yang hanya memberi laporan kepada kewangan syarikat. Laporan ini menyatakan polisi atau amalan perakaunan yang digunakan dalam menyediakan penyata kewangan.
            Dari penyata akaun yang telah disediakan oleh pihak IJM Corporation Berhad, sebarang dividen saham keutamaan hendaklah ditolak daripada keuntungan selepas cukai untuk mendapatkan keuntungan bersih. Jumlah ini juga dikenali sebagai keuntungan yang disediakan kepada pemegang saham biasa dan jumlah yang diperoleh oleh syarikat ini bagi pihak pemegang saham biasa sepanjang tempoh tertentu. Biasanya laporan ke atas perolehan sesaham disediakan pada bahagian terakhir penyata pendapatan. Perolehan sesaham akan menunjukkan jumlah yang diperoleh oleh syarikat sepanjang tempoh tertentu untuk setiap saham biasa. Perolehan sesaham adalah perkara yang sangat penting dalam penyata pendapatan berbanding perkara lain.
            Lembaran imbangan syarikat IJM pula menunjukkan kekukuhan ekonomi firma. Ia menyenaraikan asset jangka pendek seperti tunai, akaun belum terima, inventori dan pelaburan jangka pendek. Ia juga menyediakan maklumat mengenai asset jangka panjang seperti tanah, peralatan dan mein. Penyata kedudukan kewangan firma menunjukkan liability, atau hutang seperti akaun yang kena dibayar, cukai yang patut dibayar dan bon yang perlu dibayar. Persamaan perakaunan memerlukan asset syarikat bersamaan dengan jumlah liability dan ekuiti.
Penyata aliran tunai pula menunjukkan butiran tentang aliran masuk, atau penerimaan tunai, dan aliran keluar tunai, atau pembayaran tunai dalam firma semasa tempoh. Aliran tunai korporat berkait dengan aliran tunai daripada aktiviti operasi, aliran tunai daripada aktiviti pelaburan dan aliran tunai daripada aktiviti pembiayaan.

KESIMPULAN
            Setiap syarikat harus mempunyai laporan kewangan tahunan bagi membolehkan syarikat mengawal selia tahap kemampuan syarikat untuk meneruskan perniagaan mereka. Maklumat yang boleh dipercayai mesti mempunyai ciri-ciri yang boleh disahkan. Ini bermakna maklumat perakaunan boleh disahkan secara objektif oleh pihak lain menggunakan kaedah yang sama. Selain itu, maklumat yang diperolehi tidak berat sebelah, Maklumat yang disediakan dalam penyata kewangan mestilah dapat memenuhi keperluan pelbagai pengguna dan tidak tertumpu pada kumpulan yang tertentu sahaja dan haruslah dilaporkan secara jujur.

No comments:

Post a Comment