Tujuan
Kemahiran Berfikir Dan Menyelesaikan Masalah
Apakah itu berfikir? Menurut Haresh Kumar
Kantilal dan Anton Espira (2012), seperti yang dinyatakan oleh Ruggiero, V.R
(2008), Berfikir didefinisikan sebagai aktiviti mental bersebab yang sedikit
sebanyak berada di bawah kuasa atau kawalan kita. Bukti telah menunjukkan
berfikir boleh dilakukan dalam keadaan minda separa sedar dan tanpa sedar. Berfikir
adalah satu proses semula jadi. Kita biasa diingatkan oleh orang yang berkuasa
untuk berfikir dan menggunakan akal sedangkan apa sebenarnya yang perlu kita tahu
adalah bagaimana untuk melakukan proses berfikir secara mendalam serta
kemahiran berfikir secara reflektif. Memandangkan individu hari ini sudah
terbiasa dengan jawapan mudah dan jalan penyelesaian yang siap sedia untuk
diguna pakai sedangkan masalah dan cabaran dalam kehidupan adalah sukar dan
kompleks. Oleh itu, masalah-masalah ini sebenarnya memerlukan kita memupuk
pemikiran lebih mendalam dan bukan hanya sekadar berfikir di peringkat
permulaan. Beberapa percubaan telah dilakukan untuk menerangkan sifat semula
jadi berfikir dan pandangan paling popular dewasa ini yang dianggap tidak
penting adalah berfikir sepenuhnya bersifat lisan. Kepentingan berfikir hanya
dihargai apabila seseorang berhadapan dengan situasi kehidupan yang memerlukan
mereka menggunakan kemahiran seperti menganalisa, menyelesaikan masalah dan
membuat keputusan yang tepat.
Untuk menjadi seorang penyelesai masalah yang
berkesan, seseorang itu perlu mempunyai kedua-dua fakta dan kemahiran berfikir
yang baik. Apakah itu penyelesaian masalah? Menurut Fensel & Motta, (1997),
Penyelesaian masalah dan teknik yang berkaitan dengannya adalah komponen bebas
iaitu domain penaakulan, yang menggariskan pola-pola tingkah laku yang boleh digunakan kembali untuk merentasi
aplikasi. (Haresh Kumar Kantilal dan Anton Espira, 2012). Ini bermaksud,
penyelesaian masalah adalah satu siri teknik, melibatkan kedua-dua aspek iaitu
kognitif dan tingkah laku, yang boleh di aplikasi pada pelbagai bidang untuk
mendapatkan penyelesaian. Secara keseluruhan, penyelesaian masalah melibatkan
satu siri tahap yang bermula daripada mengenal pasti satu masalah dan
seterusnya membawa kepada pembinaan satu penyelesaian. Penyelesaian masalah
boleh dilihat sebagai satu proses berstruktur serta berorientasi terarah. Walau
bagaimanapun dalam arah bagi penyelesaian, kita perlu mendefinisikan masalah
terlebih dahulu, diikuti dengan matlamat yang diingini atau perubahan yang
diperlukan. Tahap-tahap dalam penyelesaian masalah adalah :-
·
Mengecam dan mendefinisi satu masalah;
·
Mencari kemungkinan penyelesaian;
·
Memilih penyelesaian terbaik; dan
·
Mengimplementasi penyelesaian.
Masalah-masalah boleh diselesaikan dengan
mengaplikasikan dua pendekatan asas iaitu :-
·
Mengambil kira sebab atau sumber masalah
·
Mengambil kira kesan-kesan atau simptom-simptom
masalah.
Adalah penting untuk kita merancangkan
penyelesaian bagi masalah sebelum meneruskan kepada proses sebenar untuk
menyelesaikannya.
1.2 Penyakit
Yang Berkaitan Dengan Tekanan
Untuk topik tugasan kali ini, kajian telah
menunjukkan semakin ramai rakyat Malaysia mendapat penyakit yang berkaitan
dengan tekanan. Kita sering kali mendengar tentang tekanan perasaan. Tetapi
tahu kah anda apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan tekanan perasaan? Menurut
Dr Lim Jac Fang (2014) yang dipetik daripada Kamus Perubatan Taber, tekanan
perasaan terhasil apabila kuasa luaran bertindak ke atas sebuah struktur,
sistem atau organisma dan mengganggu keseimbangan atau menghasilkan tekanan. Dalam
erti kata lain, tekanan perasaan terhasil diakibatkan sebarang faktor fizikal,
sosial, ekonomi, emosi atau faktor-faktor lain yang memerlukan tindak balas
atau perubahan. Secara amnya ramai berpendapat bahawa sedikit tekanan tidak
mengapa (kadangkala tekanan ini dikenali sebagai cabaran atau tekanan emosi)
tetapi apabila tekanan berlaku melebihi jumlah yang mampu ditanggung, perubahan
mental dan fizikal mungkin akan berlaku.
Tekanan di tempat kerja merupakan tindak balas
emosi dan fizikal yang terjadi apabila berlakunya konflik di antara kehendak
pekerjaan terhadap pekerja dan kebolehan pekerja memenuhi kehendak dan jangkaan
tersebut. Secara amnya, kombinasi permintaan tinggi kerjaya dan jumlah kawalan
yang rendah terhadap sesuatu situasi boleh menyebabkan terjadinya tekanan.
Tekanan kerja yang sedikit adalah perlu untuk meningkatkan daya produktiviti.
Jika mendapat tekanan yang berlebihan, ia boleh memberi kesan negatif kepada
individu sama ada dari segi mental atau emosi. Masalah peribadi dan keluarga
akan merumitkan lagi kesihatan pekerja.
1.3 Alat
Penyelesaian Masalah
Untuk menyelesaikan masalah tekanan di tempat
kerja ini, kita boleh menyelesaikannya dengan menggunakan alat penyelesaian
masalah. Alat-alat ini akan membantu kita untuk memahami situasi yang rumit dan
sukar. Tanpa menggunakan alat-alat ini, sesetengah masalah akan menjadi
kompleks. Akan tetapi, jika digunakan dengan cara yang betul, alat-alat ini
boleh membantu kita dalam memecahkan masalah kepada komponen-komponen yang
boleh dikendalikan dan seterusnya dapat membantu dalam pembinaan penyelesaian
masalah.
Terdapat enam alat utama penyelesaian masalah
iaitu :-
a) Percambahan
Minda
Percambahan
Minda ialah satu teknik yang membantu satu kumpulan menjana sebanyak mungkin
idea dalam masa yang singkat.
b) Penanda
Aras
Penanda
Aras adalah proses mengukur dan membandingkan proses-proses dalaman organisasi
dengan proses-proses dalaman organisasi lain yang mempunyai amalan terbaik
untuk mengkaji cara memperbaiki proses-proses tersebut.
c) Gambar
Rajah Sebab Dan Kesan
Gambar
Rajah Kesan dan Sebab merupakan teknik yang menggabungkan percambahan minda
dengan kegunaan satu peta konsep.
d) Carta
Alir
Carta
Alir ialah satu bentuk gambar rajah sistem yang dipermudahkan untuk mempamerkan
bagaimana langkah-langkah dalam satu proses berkaitan antara satu sama lain.
e) Analisis
SWOT
SWOT
ialah singkatan bagi Kekuatan (Strength), Kelemahan (Weakness),
Peluang (Opportunities), dan Ancaman (Treats). SWOT merupakan
satu teknik yang selalu digunakan dalam konteks perniagaan bagi membolehkan
organisasi mengenal pasti bidangnya dalam sesuatu pasaran.
f) Matriks
Keutamaan
Matriks
Keutamaan ialah satu alat yang berguna untuk mencapai persetujuan dalam satu
kumpulan bagi penyelesaian masalah atau pembuatan keputusan.
1.4 Gambar
Rajah Sebab Dan Kesan
Untuk menyelesaikan masalah berkenaan topik
yang berkaitan dengan tekanan di tempat kerja ini, alat penyelesaian masalah
yang sesuai digunakan ialah Gambar Rajah Sebab Dan Kesan. Ia berguna dalam membantu kita mengambil kira
kesemua sebab masalah lebih jauh dari apa yang boleh kita bayangkan pada
mulanya. Terdapat beberapa gambar rajah alternatif berkaitan tentang sebab dan
kesan termasuklah gambar rajah ikan atau tulang ikan dan gambar rajah ishikawa.
(sila lihat rajah 1.0)
Tahap 2 Sebab
|
Sebab Utama A
|
Sebab Utama
|
Tahap 1 Sebab
|
Tahap 3 Sebab
|
Masalah Perlu
diselesaikan (kesan)
|
|
Sebab Utama
|
Sebab Utama
|
Rajah 1.0 : Komponen Utama Gambar Rajah Tulang
Ikan
Untuk menggunakan alat ini, kita boleh
mengikuti langkah berikut untuk membina dan menggunakan gambar rajah sebab dan
kesan. Kita akan merujuk rajah 1.0 sebagai contoh untuk menggambarkan bagaimana
gambar rajah tulang ikan dibuat berdasarkan langkah-langkah ini :-
a) Kenal
pasti masalah
Pada
sebelah kiri kertas, tulis masalah dan kemudian lukis satu garisan secara
mendatar merentas kertas bermula daripada masalah.
b) Fikirkan
faktor-faktor yang terlibat
Lukis
garisan-garisan berlabel dari tengah garisan yang dilukis di atas bagi mewakili
setiap faktor yang menyumbang kepada masalah. Teroka semua faktor yang terlibat
sehingga semua telah termasuk. Faktor-faktor yang di ambil kira mungkin
merangkumi keterlibatan orang, sistem, alat, bahan dan sebagainya.
c) Kenal
pasti sebab-sebab yang mungkin
Ambil
kira faktor yang mungkin berkaitan dengan sebab masalah yang anda telah kenal
pasti di atas. Lukiskan ini dengan garisan mendatar lebih kecil dari garisan
yang dilukis pada bahagian (ii) di atas.
d) Analisis
gambar rajah anda
Teroka
setiap faktor dengan lebih mendalam. Siasat sama ada penilaian anda adalah
betul dan sama ada anda perlukan pencarian lebih lanjut tentang sebab-sebab
masalah
2.0 GAMBAR
RAJAH SEBAB DAN AKIBAT
Rajah 2.0 : Gambar Rajah
Tulang Ikan
|
3.0 MENGENAL
PASTI DAN CADANGAN TENTANG LIMA NASIHAT DALAM MENANGANI MASALAH DENGAN
MENYENTUH BUTIRAN BERIKUT:-
3.1 FAKTOR
PENYEBAB PENYAKIT BERKAITAN TEKANAN
Menurut Dr Lim Jac Fang, (2014)
tekanan di tempat kerja boleh berlaku akibat pelbagai situasi. Contohnya
seperti :-
3.1.1 Perubahan Dalam Organisasi
Perubahan
dalam struktur dan pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan
kekeliruan dan tekanan kepada pekerjaan.
3.1.2 Pembentukan Kerjaya
Kurang
insentif dan penghargaan daripada majikan, kecewa terhadap suasana kerja, tidak
di naik atau diturunkan pangkat serta hilang pekerjaan.
3.1.3 Hubungan Dengan Rakan Sekerja
Konflik
yang berlaku sesama rakan sekerja dan majikan.
3.1.4 Jenis Pekerjaan
Suasana
tempat kerja, tekanan kerja yang berpanjangan dan perubahan cara pengendalian
kerja.
Tekanan mempunyai impak terhadap kesihatan
pekerja secara keseluruhannya. Badan kita dicipta dengan tindak balas automatik
terhadap tekanan. Sistem ini amat berkesan untuk tindak balas automatik
terhadap tekanan. Sistem ini amat berkesan untuk tindak balas jangka pendek yang
diperlukan untuk menghadapi situasi bahaya. Masalahnya badan kita bertindak
balas terhadap semua jenis tekanan dengan cara yang sama. Sekiranya kita
menghadapi tekanan untuk jangka masa yang lama (seperti tekanan pada aras
rendah tetapi secara konsisten di tempat kerja) akan mengaktifkan tindak balas
ini tetapi tidak memberi peluang untuk badan memberhentikannya.
Respon badan yang telah diprogramkan dinamakan
“Respon Umum Terhadap Tekanan” termasuk:
·
Peningkatan tekanan darah.
·
Peningkatan metabolisme (contoh : peningkatan
denyutan jantung dan pernafasan)
·
Pengurangan sintesis protein, pergerakan usus
(pencernaan), sistem imun dan alahan.
·
Peningkatan kolesterol dan asid lemak di dalam
darah untuk sistem penghasilan tenaga.
·
Radang setempat (kemerahan, bengkak, panas dan
kesakitan)
·
Pembekuan darah yang lebih pantas.
·
Peningkatan penghasilan gula dalam darah untuk
tenaga.
·
Peningkatan penghasilan asid di dalam perut.
3.2 ANALISIS
LIMA NASIHAT YANG DAPAT MEMBANTU MEREKA YANG BERGELUT DENGAN KETIDAKSEIMBANGAN KERJA
DAN KEHIDUPAN.
Lazimnya, punca tekanan adalah sesuatu yang
tidak dapat di ubah secara serta-merta. Maka, adalah amat penting untuk mencari
jalan mengekalkan kesihatan. Terdapat pelbagai kaedah dan nasihat yang boleh
digunakan untuk membantu mereka yang bergelut dengan ketidakseimbangan kerja
dan kehidupan. Nasihat yang berikut boleh dipraktikkan ;-
3.2.1 Hapuskan
Faktor-faktor Yang Boleh Mewujudkan Stress/Tekanan
Pihak
majikan perlulah merujuk kepada pekerja terlebih dahulu sebelum memberikan
tugas untuk dilaksanakan. Selain daripada itu, majikan juga boleh mewujudkan
hubungan sosial yang menyokong pekerja seperti mewujudkan persekitaran mesra
keluarga iaitu kemudahan penjagaan kanak-kanak di tempat kerja dan waktu kerja
yang fleksibel.
Selain
itu, pihak majikan boleh membentuk semula tugasan agar pekerja dapat
meningkatkan lagi prestasi mereka. Di samping itu, pekerja dan majikan
bersetuju pada objektif yang hendak dicapai. Sebagai contoh tugasan yang
diberikan sebelumnya tidak memerlukan pekerja untuk membuat apa-apa keputusan.
Selepas perubahan tugasan dilakukan, pekerja digalakkan untuk melibatkan diri
dalam proses membuat keputusan.
3.2.2 Sokongan
Sosial Daripada Majikan, Rakan Sekerja & Ahli Keluarga
Seharusnya
kita mewujudkan ikatan persahabatan sesama rakan sekerja. Kita perlu
menyenaraikan individu dan organisasi yang dapat membantu kita dan rakan
sekerja di dalam menangani sebarang masalah. Selain berkongsi masalah dengan
mereka yang sedia mendengar, kita juga haruslah meluangkan masa untuk membantu
rakan yang bermasalah dan saling tolong-menolong.
Kita
juga perlulah mempunyai sikap yang betul terhadap perubahan dalam kerja dengan
sentiasa bersikap terbuka, bertolak ansur dan realistik terhadap apa juga
perubahan yang berlaku. Jalan yang terbaik ialah kita hendaklah merancang
setiap perubahan yang ingin dilakukan dengan secara teratur.
Selain
itu, kita hendaklah mengamalkan komunikasi yang berkesan di tempat kerja. Kita
boleh cuba mengamalkan sifat tegas (assertive) sewaktu bekerja tetapi
bukannya sifat yang garang (aggressive). Jika ingin meluahkan pendapat
atau idea sewaktu perbincangan di adakan, kita mestilah melakukannya secara
sopan, tegas dan jelas. Kita juga hendaklah sentiasa menghormati pandangan atau
pendapat rakan sekerja kita.
3.2.3 Rancang
Kerja Anda
Untuk
menangani beban kerja yang semakin banyak atau ketika mengejar ‘dateline’
yang semakin hampir, kita seharusnya mengendalikan masa dengan bijak. Kita
patut memberikan keutamaan pada kerja yang lebih penting dahulu. Jangan suka
bertangguh kerja dan elakkan membawa
sebarang tugasan balik ke rumah. Kita hendaklah mengagihkan kerja dengan bijak.
Kita
hendaklah melihat masalah dengan rasional dan rancang penyelesaian secara
sistematik. Setiap masalah perlu disenaraikan mengikut keutamaan serta
langkah-langkah untuk menanganinya. Kita perlu menilaikan kesesuaian pada
setiap langkah penyelesaian dan ambil tindakan secara wajar.
3.2.4 Tukar
Persepsi Tentang Situasi yang Menyebabkan Tekanan
Untuk
keluar daripada sumber tekanan, pekerja haruslah diberikan dengan tugas yang
sesuai. Terdapat pelbagai cara yang pihak majikan boleh ambil seperti
memindahkan pekerja ke jabatan yang kurang menerima stres atau tekanan.
Selain
itu, kita hendaklah mengakui kekuatan dan kelemahan dalam diri. Kita hendaklah
sentiasa bersikap positif semasa melakukan pekerjaan yang diberikan dengan
melakukan yang terbaik. Dengan cara ini kita akan merasa seronok untuk bekerja
pada setiap hari.
Dengan
menetapkan matlamat pada setiap individu yang berkerjaya, keyakinan yang tinggi
boleh menghasilkan sesuatu yang lebih baik tanpa dibebani dengan tekanan.
3.2.5 Amalkan
Cara Hidup Sihat
Setelah
bekerja selama waktu hari bekerja, tubuh badan dan pemikiran kita juga perlu berehat.
Kita boleh meluangkan masa dengan melakukan senaman seperti berjoging, berurut
badan di spa atau membuat yoga. Yoga boleh mengembalikan kemampuan berfikir
kita secara jernih untuk menyelesaikan setiap permasalahan di tempat kerja.
Selain itu, kita juga boleh beriadah atau bercuti bersama keluarga atau
rakan-rakan dengan pergi ke tempat rekreasi seperti berpiknik di tepi pantai
atau tempat-tempat yang menarik untuk melakukan aktiviti seperti mendaki gunung
dan memancing. Apa yang penting kita memanfaatkan hari cuti dengan berfaedah
agar tubuh dan minda kita segar untuk melakukan aktiviti kerja pada keesokan
harinya.
Selain
itu, kita hendaklah menjauhkan diri kita dari melakukan amalan yang tidak sihat
seperti ketagihan alkohol dengan minum arak yang berlebihan, merokok dan
mengambil dadah yang boleh merosakkan kerjaya dan kehidupan. Nilai-nilai murni
haruslah kita amalkan dengan berpegang teguh pada ajaran agama. Untuk berjaya
di dalam hidup, kita haruslah sentiasa menjadikan ajaran agama sebagai panduan
agar tidak memusnahkan kerjaya dan masa depan diri dan juga keluarga. Dengan
cara ini juga, tekanan dapat dikurangkan dan kita bebas daripada penyakit yang
diakibatkan oleh tekanan di tempat kerja.
4.0 KESIMPULAN
Dapat
di simpulkan bahawa berfikir adalah satu aktiviti mental bersebab yang sedikit
sebanyak berada di bawah kuasa atau kawalan kita. Bukti telah menunjukkan
berfikir boleh dilakukan dalam keadaan minda separa sedar atau tanpa sedar.
Beberapa percubaan telah dilakukan untuk menerangkan sifat semula jadi berfikir
dan pandangan paling popular dewasa ini yang dianggap tidak penting ialah
berfikir sepenuhnya bersifat lisan. Kepentingan berfikir itu dihargai hanya
apabila seseorang berhadapan dengan situasi kehidupan yang memerlukan mereka
menggunakan kemahiran seperti menganalisa, menyelesaikan masalah dan membuat
keputusan yang betul.
Proses
berfikir pula mempunyai dua fasa yang berbeza iaitu pengeluaran dan
pengimbangan. Kemahiran berfikir memerlukan kepakaran semua pendekatan
bersesuaian terhadap setiap fasa dan kemahiran untuk bergerak ke hadapan dan ke
belakang di antaranya. Keseluruhannya, pemikir yang baik telah mahir bagaimana
cara untuk berhadapan dengan kehampaan mereka, sedangkan pemikir yang lemah akan
bersedih dengan situasi mereka dan membenarkan kegagalan membuatkan mereka akan
merasa tidak berupaya.
Konsep penyelesaian masalah ialah satu proses
langkah demi langkah (stepwise). Polya (1957), telah mengenal pasti
empat langkah penting dalam penyelesaian masalah iaitu memahami masalah,
membina satu perancangan, melaksanakan perancangan itu dan melihat kembali.
Lima strategi penyelesaian masalah yang popular ialah pembahagian masalah,
bergerak ke belakang, mendaki bukit, analisis cara akhir dan rantaian hadapan.
Alat-alat penyelesaian masalah pula merangkumi
teknik-teknik mudah dan biasa digunakan seperti gambar rajah alir ke teknik
khusus seperti analisis SWOT. Alat ini digunakan bagi mengendali analisis
terperinci terhadap masalah untuk membantu kita melihat banyak faktor dalam
cara berstruktur dan bermetodologi. Alat penyelesaian masalah boleh dibahagikan
kepada dua kategori. Set pertama mengandungi alat umum yang boleh digunakan
untuk menyelesaikan apa jua situasi. Ini merangkumi percambahan minda, penanda
aras, gambar rajah kesan dan sebab, dan carta alir.
Dalam tugasan ini, untuk menganalisis lima
nasihat yang dapat membantu mereka yang bergelut dengan ketidakseimbangan kerja
dan kehidupan, penggunaan Gambar rajah sebab dan kesan dapat membantu kita
memikirkan melalui sebab-sebab masalah dengan teliti. Pendekatan ini
menggabungkan percambahan minda dengan penggunaan peta konsep, Gambar rajah
sebab dan kesan juga dikenali sebagai gambar rajah tulang ikan dan gambar rajah
Ishikawa.
Lima nasihat yang telah diberikan ialah
Hapuskan faktor-faktor yang mewujudkan stres, tukar persepsi tentang situasi
yang menyebabkan stres, sokongan sosial daripada majikan, rakan sekerja dan
ahli keluarga, rancang kerja dan juga amalkan cara hidup yang sihat. Selain itu,
melakukan senaman ringan di tempat kerja juga dapat menghilangkan rasa
mengantuk atau stres seseorang. Bergelak ketawa dengan berkongsi jenaka bersama
rakan juga merupakan kaedah paling senang dan terbaik untuk mengurangkan
tekanan. Dengan cara mengambil masa selama 10 minit pada permulaan setiap hari
untuk menguasai situasi dengan menyusun keutamaan mampu membereskan kerja yang
diberi tanpa dibebani dengan tekanan. Kita hendaklah sentiasa jujur dengan
rakan sekerja, beri kritikan yang membina dan cadangan yang praktikal. Apa pun
perlu diingat bahawa tekanan yang dihadapi adalah dugaan hidup bagi manusia.
Apa yang perlu dilakukan ialah dengan taat kepada perintah agama dan sentiasa
berfikir secara positif. Dengan cara ini, tekanan yang di alami di tempat kerja
akan dapat di atasi dengan mudah.
(2,566
patah perkataan)
5.0 RUJUKAN
Haresh, K., K., Anton, E., (2012). Kemahiran
Berfikir Dan Penyelesaian Masalah : SBSF1103 (1st ed.) Seri Kembangan, Selangor, Malaysia: Open
Universiti Malaysia
Lim Jac Fang (2014). Tekanan Perasaan Di Tempat Kerja. Google[web
log]. Retrieved Februari 19, 2017 from http://www.mmgazette.com/tekanan-perasaan-di
-tempat-kerja-dr-lim-jac-fang/
Zaharin
Othman (2010). Faktor Tekanan Di
Tempat Kerja. Google[web log]. Retrieved Februari 19, 2016 from http://km.anm.gov.my/Artikel/Faktor%20tekanan%20di%20tempat%20kerja.aspx
Job
Malaysia (2013). Panduan Menangani Tekanan Di Tempat Kerja. Google[web log] Retrieved Februari 20, 2017
from http;//cic.jobmalaysia.gov.my/html/stress1.html
Amal Jaya (2012). Kemahiran Berfikir. Google[web log]. Retrieved Februari 20, 2017 from http://www.amaljaya.com/guru/wp-content/uploads/2012/07/kemahiran-berfikir.pdf
No comments:
Post a Comment