Pengenalan
IJM Corporation
Berhad adalah salah satu daripada konglomerat utama Malaysia dan disenaraikan
di Pasaran utama Malaysia dan disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Saham
Malaysia Securities Berhad. Aktiviti perniagaan terasnya meliputi pembinaan,
pembangunan hartanah, perkilangan dan kuari, konsesi infrastruktur dan ladang. IJM
Corporation Berhad telah ditubuhkan pada tahun 1983. Nama “IJM” adalah berasal
daripada gabungan tiga syarikat yang berbeza. “I” diambil daripada syarikat IGB
Contruction Sdn Bhd ditubuhkan pada tahun 1981, “J” daripada syarikat Jurutama
Sdn Bhd yang ditubuhkan pada 1970 dan “M” diambil daripada syarikat Mudajaya
Conruction Sdn Bhd yang ditubuhkan pada 1965. Pada April 2007, IJM memperoleh
syarikat Road Builder Group (RBH), iaitu pesaing terdekatnya untuk meningkatkan
kedudukannya sebagai salah satu Pembina terbesar di negara ini. Selain untuk
mengukuhkan portfolio kontrak pembinaan, bank hartanah dan infrastruktur.
Kumpulan yang diperbesarkan membolehkan IJM mencapai faedah sinergi yang besar,
terkenal dan memudahkan pengembangannya untuk ke pasaran luar negara. (Rujukan
: https://ms.wikipedia.org/wiki/IJM_Corporation )
Di sini dilampirkan laporan tahunan Syarikat IJM Berhad bagi tahun
berakhir 31 Mac 2018.
Maklum Balas Dan Nilai Ramalan
Syarikat IJM yang
tersenarai di Bursa Saham Malaysia adalah sebuah syarikat yang kukuh dari segi kewangan.
Melalui laporan kewangan yang telah dilampirkan, menunjukkan bahawa syarikat
IJM mempunyai asset yang melebihi dari nilai hutang sedia ada iaitu selepas
cukai sebanyak lebih 8 juta Ringgit Malaysia.
Objektif analisis adalah membuat
penilaian ke atas aspek tertentu terhadap prestasi syarikat. Maklumat yang
diperlukan oleh pengguna bergantung kepada jenis keputusan yang dikehendaki.
Syarikat boleh memberikan kepada pengguna penyata kewangan kepada penyata
pendapatan mengikut prestasi operasi syarikat dalam tempoh tertentu,
kebiasaannya dalam tempoh yang berakhir pada akhir tahun iaitu 31 Disember.
Maklumat yang disediakan dalam penyata pendapatan adalah untuk menilai prestasi
syarikat. Prestasi syarikat boleh diukur melalui beberapa aspek penting dalam
penyata pendapatan yang perlu diberi keutamaan. Pengguna akan membuat penilaian
daripada penyata kewangan yang disediakan.
Nilai maklum balas
yang relevan mestilah boleh membantu para pengguna untuk mengesahkan atau
membetulkan jangkaan awal sesuatu perkara itu. Manakala nilai ramalan yang
relevan mestilah dapat membantu para pengguna untuk membuat ramalan. Antara
nilai ramalan yang dapat diberikan oleh pengguna ialah :-
a) Angka jualan boleh
dibandingkan dengan jualan syarikat bagi tahun sebelumnya dan jualan jangkaan
untuk masa hadapan. Maklumat ini juga boleh digunakan untuk merancang masa
depan syarikat.
b) Keuntungan kasar/rugi
kasar boleh dibandingkan dengan angka jualan untuk menunjukkan keuntungan
daripada produk atau perkhidmatan yang disediakan.
c) Perbelanjaan firma
boleh dibandingkan dengan tahun yang sebelumnya untuk melihat polisi mana yang
boleh diguna pakai untuk mengurangkan kos.
Pengguna kini sudah
mahir dalam memilih sesebuah syarikat untuk melabur dan pengguna juga dapat
memberikan maklum balas dan ramalan kepada syarikat yang di pilih bergantung
kepada laporan tahunan kewangan yang dikeluarkan. Biasanya pengguna akan
mengkaji beberapa perkara terlebih dahulu sebelum membuat keputusan dalam
memberikan maklum balas kepada sesebuah syarikat seperti :-
·
Aset – Aset adalah sumber ekonomi yang sangat berharga yang dimiliki oleh
syarikat perniagaan. Aset boleh digunakan dalam beberapa aktiviti seperti
pembuatan, kegunaan dan pertukaran. Melalui asset pengguna boleh memberikan
maklum balas sama ada perniagaan yang dijalankan oleh sesebuah syarikat adalah
mempunyai potensi yang tinggi atau dapat memberikan faedah pada masa akan
datang.
·
Liabiliti – Kebanyakan perniagaan sebenarnya perlu untuk membuat pinjaman
bagi membiayai asset perniagaan atau membeli asset seperti bahan mentah secara
kredit. Liabiliti terdiri daripada liability semasa dan liability jangka
panjang. Liabiliti semasa ialah liabiliti jangka pendek atau hutang yang akan
matang dalam tempoh satu tahun atau kurang. Liabiliti jangka panjang pula
adalah taganggungjawab atau tanggungan yang matang dalam tempoh melebihi satu
tahun.
·
Pengurusan Modal – Strategi pengurusan modal bersifat dinamik dan
menjangkau masa depan, melibatkan pengurusan keperluan modal perniagaan baharu
dan sedia ada serta mengambil kira persekitaran perniagaan yang memberi kesan
kepada keperluan dan nilai syarikat.
KESIMPULAN
Dapat dirumuskan
bahawa sejauh mana sesuatu maklumat itu dianggap relevan bergantung pada
kepentingannya dalam membuat keputusan dan ia mungkin berbeza daripada pembuat
keputusan dengan yang lain. Nilai maklum balas yang relevan mestilah boleh
membantu para pengguna untuk mengesahkan atau membetulkan jangkaan awal sesuatu
perkara itu. Manakala nilai ramalan yang relevan mestilah dapat membantu para
pengguna untuk membuat ramalan. Setiap syarikat harus mempunyai laporan
kewangan tahunan bagi membolehkan syarikat mengawal selia tahap kemampuan
syarikat untuk meneruskan perniagaan mereka. Peningkatan dari segi nilai tunai
dan asset syarikat adalah pemangkin kepada kesinambungan perlaksanaan
perniagaan akan datang. Penguna dan pelabur akan melihat kepada laporan tahunan
syarikat untuk menentukan mereka terus melabur ke atas syarikat tersebut atau
tidak. Mereka semakin bijak melihat dan membuat ramalan kepada sesuatu laporan
kewangan syarikat dalam mendapatkan maklumat dan membuat ramalan akan
keberuntungan atau kerugian apabila ingin membuat pelaburan ke atas syarikat
tersebut.
No comments:
Post a Comment