PENGENALAN MENGENAI
DEFINISI LATIHAN
Sumber manusia adalah komponen
penting dalam sesebuah organisasi untuk melahirkan dan membentuk pekerja dengan
pengetahuan, kemahiran serta kaedah bagi melaksanakan setiap tugasan yang
diberikan. Objektif organisasi tidak akan dapat direalisasikan jika jabatan
sumber manusia tidak mempunyai pengetahuan, kemahiran dan kaedah untuk
melaksanakan tugasnya. Latihan bermula sejurus apabila seseorang pekerja
memulakan tugasnya dan ia akan berterusan bergantung kepada keperluan
organisasi, tugas dan pekerja itu sendiri. Oleh itu, peranan latihan dan
pembangunan pada mana-mana organisasi tidak boleh dipandang remeh.
Latihan adalah proses pembelajaran
yang disusun secara sistematik untuk melengkapkan pekerja dengan pengetahuan.,
kemahiran dan sikap yang diperlukan untuk melaksanakan tugas serta meningkatkan
prestasi kerja (Khulida Kirana dan rakan-rakan, 2013). Latihan ialah sebarang
inisiatif yang diambil oleh organisasi untuk menggalakkan pekerjanya belajar
dan menambah pengetahuan. Ia juga sebagai proses mendidik pekerja baru tentang
kemahiran asas yang mereka perlukan dalam melaksanakan tugas. Latihan lebih
menumpukan kepada pemerolehan pengetahuan bagi jangka masa pendek.
Menurut Nadler (1985), seperti yang
dinyatakan oleh Khulida Kirana dan rakan-rakan (2013), latihan berkait rapat
dengan tugasan yang dilakukan oleh pekerja pada masa kini. Nadler juga percaya
latihannyang diberikan kepada pekerja mestilah ada kaitan dengan tugasannya
yang terkini. Perkara ini adalah penting kerana pekerja boleh mengaplikasikan apa
yang dipelajari sebaik pulang ke tempat kerja. Walaubagaimanapun, Blanchard dan
Thacker (1999) melihat latihan sebagai proses sistematik untuk meningkatkan
pengetahuan, kemahiran dan kemampuan untuk melaksanakan tugasan terkini dan
pada masa hadapan.
Secara umumnya, latihan adalah
aktiviti yang dirancang dan dianjurkan bagi mempelajari teknologi dan kaedah
dalam pembangunan tingkah laku, membina pengetahuan dan meningkatkan kemahiran
secara sistematik supaya seseorang itu memiliki keupayaan untuk melaksanakan
tugas pada standard yang ditentukan. Dewan Bahasa dan Pustaka mentakrifkan
bahawa latihan ialah pembelajaran atau didikan untuk membiasakan ajaran yang
diterima. Ia merupakan satu perancangan yang sistematik untuk mengubah atau
mengembangkan pengetahuan, kemahiran dan juga sikap melalui pengalaman bekerja
bagi melahirkan prestasi kerja yang efektif. Definisi latihan menurut Harsono
(1988), ialah latihan merupakan proses sistematik di mana ia perlu dilakukan
secara berulang-ulang sehingga pekerja itu mahir dan mampu melaksanakandengan
sempurna, malah merupakan satu proses yang berpanjangan selagi pekerja itu
berkhidmat di dalam pekerjaannya.
Menurut Poon
(1994), latihan adalah merujuk pada segala usaha terancang organisasi untuk
memudahkan pembelajaran tingkah laku kerja yang tertentu. Usaha ini bertujuan
memperbaiki prestasi semasa dan prestasi masa depan pekerja dengan meningkatkan
kebolehan pekerja melakukan tugas-tugas mereka supaya objektif-objektif
organisasi dapat dicapai. Kebolehan pekerja dapat dipertingkatkan dengan
mengubah sikap mereka atau menambah kemahiran dan pengetahuan mereka.
Cascio (1989) pula
menyatakan, latihan terdiri dari program terancang yang direka bentuk untuk
menambahbaikkan prestasi diperingkat individu, kumpulan, dan organisasi.
Prestasi yang bertambah baik, sebaliknya menyifatkan bahawa telah terdapat
perubahan yang dapat diukur dalam pengetahuan, kemahiran, sikap dan kelakuan
social. Sementara itu, menurut Truelove (1995), latihan adalah usaha atau
ikhtiar untuk menambahkan pengetahuan, kemahiran dan tingkahlaku yang
diperlukan dalam melaksanakan sesuatu perkara yang berkaitan kerja. Motifnya
adalah untuk memperbaiki prestasi pekerja dengan cara yang khusus. Bagi Ricks,
Ginn, dan Daughtrey (1995) berpendapat bahawa latihan adalah merujuk kepada
aktiviti dan pengalaman yang direkabentuk untuk membangunkan kemahiran,
pengetahuan dan kelakuan atas arahan organisasi. Latihan selalunya berkait
rapat dengan tugas-tugas yang khusus atau yang berkaitan dengan kerja dan ia
direkabentuk untuk mengajar kemahiran yang baru atau mempertingkatkan kemahiran
yang ada. Latihan juga termasuk dalam penyediaan pekerja untuk melakukan tugas
baru.
Tujuan Latihan
Menurut Pertubuhan
Perkhidmatan Tenaga Kerja (Manpower Services Commission) latihan boleh
didefinasikan seperti berikut:
“Satu proses perancangan untuk
merubah tingkahlaku, pengetahuan atau kemahiran melalui pengalaman pembelajaran
dalam mencapai kejayaan yang berke san
melalui sesuatu atau pelbagai aktiviti. Tujuannya adalah untuk, (dalam suasana
kerja) meningkatkan keupayaan seseorang dan memuaskan kehendak semasa serta
masa depan tahap guna tenaga organisasi tersebut”.
Tujuan utama diadakan latihan adalah untuk memastikan bahawa
organisasi tersebut dapat mencapai pulangan yang memuaskan daripada pelaburan
yang dibuat, terutamanya daripada sumber yang paling penting (dan yang paling berharga)
iaitu pekerja mereka. Oleh sebab itu, tujuan utama latihan adalah mencapai
sebarang perubahan dalam pengetahuan, kemahiran, pengalaman, tingkahlaku, atau
perangai yang mana melonjakkan keupayaan seseorang pekerja itu. (Barry, 1994).
Menurut Poon (1994), latihan perlu diadakan apabila wujud suatu jurang kelainan
antara kebolehan seseorang individu dengan keperluan kerjanya, iaitu
prestasinya berbeza daripada prestasi yang dikehendaki oleh majikan. Khususnya,
antara tujuan latihan ialah :-
· Untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan pekerja dalam
bidang-bidang yang tertentu.
· Untuk menyesuaikan pekerja dengan system baru, prosedur dan cara
kerja akibat daripada kemajuan teknologi yang menyebabkan perubahan.
·
Menolong pekerja lama dan pekerja baru untuk menyesuaikan diri
dengan kehendak sesuatu kerja baru dalam organisasi.
·
Terdapat pekerja baru.
Bagi pendapat G.A. Cole (1983), keperluan latihan timbul apabila
terdapat kekurangan pengetahuan, kefahaman, kemahiran dan tingkahlaku
dikalangan pekerja jika dibandingkan dengan kehendak pekerjaan atau keperluan
organisasi akibat dari transformasi.
No comments:
Post a Comment