PEMBANGUNAN
PELAN HUBUNGAN MEDIA YANG KOMPREHENSIF
Pelan perhubungan media adalah satu alat yang
sangat penting untuk membantu organisasi memahami peranan yang boleh dimainkan
media dalam membantu menaikkan nama organisasi. Pelan tersebut boleh bertindak
sebagai satu pelan tindakan untuk membangunkan perhubungan yang baik dengan
media. Menurut Zulhamri Abdullah dan rakan-rakan (2013), pelan yang baik secara
tipikalnya harus mengandungi 8 elemen penting. Syarikat AirAsia Group Berhad
telah menggunakan pelan perhubungan media ini dalam memastikan perniagaan
syarikat menjadi bertambah maju dan semakin dikenali. Elemen-elemen tersebut
ialah :-
1. Analisis
Situasi
Analisis situasi sering dirujuk sebagai
analisis SWOT. Ia meliputi kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman sedia ada
daripada mana-mana organisasi dan pesaingnya. Analisis situasi merupakan
peringkat pertama dalam merancang perhubungan media yang baik. ini akan
membolehkan organisasi mendapatkan maklumat tentang latar belakang, sejarah dan
potensi masalah yang boleh menghadkan pengurusan. Menurut kajian Nor Atira
Mohamad (2014), yang bertajuk “Perniagaan Antarabangsa AirAsia Berhad”, Syarikat
AirAsia mengambil pendekatan strategik dengan menggunakan analisis SWOT seperti
yang berikut:-
·
Kekuatan
(Strenght) – AirAsia telah mengekalkan kos operasi dan penyelenggaraan yang
rendah dengan menukar Airbus dari jenis Boeing 737 kepada A 320.
·
Kelemahan
(Weakness) – Kos operasi yang tinggi untuk menguruskan pekerja dan teknologi,
mendapat banyak saingan daripada syarikat penerbangan lain seperti MAS, MALINDO
dan Firefly, peruntukan bagasi yang terhad serta pakej makanan yang berasingan.
·
Peluang
(Opportunities) – AirAsia menawarkan tempahan tiket melalui online, sentiasa
membuat promosi tambang murah dan menawarkan perkhidmatan yang selesa kepada
penumpang.
·
Ancaman
(Threats) – Terdapat pertambahan syarikat penerbangan luar yang menawarkan
tambang tiket murah serta persaingan dengan syarikat penerbangan negara lain
seperti Singapura yang mempunyai perkhidmatan terbaik.
2. Matlamat
Untuk
memastikan matlamat dapat dicapai, AirAsia Group Berhad telah membuat penentuan
untuk mengambil langkah tindakan selanjutnya untuk mencapai matlamat yang menentukan
aktiviti organisasi dan pengagihan sumber seperti wang tunai, pekerja, ruang
dan juga kemudahan yang diperlukan.
3. Objektif
Objektif AirAsia Group Berhad ialah untuk menyediakan perkhidmatan
penerbangan yang mampu digunakan oleh semua lapisan pengguna. Selain kos
tambang yang murah, kekerapan jadual penerbangan ke lokasi-lokasi yang menarik,
perjalanan yang mudah dan selesa serta menyeronokkan adalah menjadi landasan
yang utama perniagaan AirAsia Group Berhad.
4. Khalayak Sasaran
Menurut
Azleen Abdul Rahim (2015), di dalam penulisannya di Utusan Online yang bertajuk
“Enam Rahsia Pemasaran AirAsia”, AirAsia memilih untuk menjadi peneraju
industri penerbangan tambang rendah di Asia selepas melihat kejayaan Ryanair
dan Easyjet di Eropah. Model ini amat sesuai dengan pasaran Malaysia dan Asia
kerana penduduknya secara majoriti tidak mempunyai pendapatan yang tinggi, dan
tidak mampu menggunakan pengangkutan udara kerana kos tiket yang terlalu mahal
pada masa itu, tetapi amat gemar melancong. Dengan sebab itulah AirAsia telah
membuat pilihan pasaran yang amat tepat di dalam memajukan perniagaan mereka.
5. Pembinaan
Strategi
Apabila
matlamat, objektif dan khalayak telah dikenal pasti, sudah tiba masanya untuk
membina strategi. Seharusnya strategi dipandu dalam memenuhi matlamat dan
objektif yang telah diaturkan. Dalam memenuhi objektif-objektif yang
dinyatakan, strategi seharusnya menjadi pelan tindakan langkah-langkah dan
perkara yang perlu dilaksanakan.
Menurut Mazlan Mohamad (2013), apabila ditanya
mengenai apakah rahsia strategi perniagaannya di dalam wawancara Majalah Niaga
yang bertajuk “Strategi Bisnes Tony Fernandes Membangunkan Air Asia”, Tan Sri
Tony Fernandes memberikan jawapan bahawa tiada rahsia, yang ada hanyalah
strategi bisnes yang tepat digunakan oleh AirAsia. Strategi bisnes AirAsia
bukan sahaja terbatas pada strategi pemasaran dan produk semata-mata tetapi ia
mencakupi dari semua aspek pengurusan bisnes.
Selain itu juga, para pekerja adalah aset
syarikat. AirAsia menggelarkan pekerja-pekerjanya “AllStar” kerana bagi AirAsia
faktor utama yang menyumbang kepada kejayaannya adalah peranan yang dimainkan
oleh pekerja-pekerjanya.
Antara strategi yang lain adalah AirAsia
memastikan pengurusan kos efektif. Ini kerana hanya dengan melalui pengurusan
kos yang efektif sahaja yang akan membolehkan AirAsia terus menawarkan harga
tambang penerbangan yang rendah pada pelanggan-pelanggannya. Kecekapan
pengurusan AirAsia dalam mengawal kos terbukti dengan pengiktirafannya sebagai
penerbangan tambang murah yang mempunyai kos terendah di dunia iaitu USD0.24
(RM0.82) untuk setiap tempat duduk.
Salah satu strategi bisnes AirAsia yang unik
ialah membina hubungan dengan rakyat Malaysia. Setiap kejayaannya, kecil atau
besar, bukan sahaja diraikan tetapi diwar-warkan sama ada di laman web mereka
ataupun dihebahkan melalui media dan dipaparkan sebagai kejayaan rakyat
Malaysia bersama. Bagi mereka, kejayaan ini bukanlah kejayaan peribadi semata
tetapi kejayaan yang mesti dikongsi bersama rakyat Malaysia kerana jenama
AirAsia merupakan jenama Malaysia.
6. Mesej
Utama & Pembangunan Sudut Cerita
Mesej
utama AirAsia “Semua Orang Mampu Terbang” atau “Now Everyone Can Fly” telah
diletakkan untuk membantu penjenamaan AirAsia. Tanpa perlu menggunakan ayat
atau perkataan yang canggih, AirAsia mahu dikenali sebagai satu syarikat
penerbangan yang mudah, berkualiti, selamat dan murah. Sesiapa sahaja jika
ditanya, pasti akan ingat tagline AirAsia ini.
7. Taktik
Tanpa
melalui ejen pelancongan sebagai penggerak utama dalam penjualan tiket, AirAsia
menumpukan seluruh usaha ke arah pemasaran melalui taktik internet dan
e-Commerce. Mereka sedar, bagaimana internet mampu mengubah dunia dan mereka
mengeksploitasikannya untuk merealisasikan visi dan misi mereka. Penggunaan
iklan secara online, laman web dan telefon pintar dijadikan kaedah utama
berbanding cara tradisional yang menggunakan tiket fizikal ataupun tempahan
melalui call centre. AirAsia memastikan pengalaman dan harapan para pelanggan
ketika membuat tempahan tiket secara online dijadikan satu pengalaman yang
sangat mudah dengan hanya menggunakan telefon pintar sahaja.
8. Pembangunan
Senarai Media
Dapat dilihat bahawa jenis-jenis rangkaian
media yang digunakan oleh syarikat AirAsia Group Berhad ialah melalui Media
Tradisional dan juga Media Baru. Melalui media tradisional atau pun media cetak
dan penyiaran, AirAsia sentiasa mengiklankan penerbangan tambang murahnya atau
pun produk-produk keluarannya di stesen-stesen televisyen dan radio serta surat
khabar. Selain itu, media baru yang digunakan oleh syarikat AirAsia adalah
seperti mewujudkan sendiri laman web iaitu Airasia.com untuk kemudahan para
pelanggan mengetahui maklumat terkini perkembangan semasa syarikat dan juga
untuk membuat tempahan secara online. Laman web AirAsia boleh dilayari melalui
alamat https://www.airasia.com/my/ms/about-us/corporate-profile.page.
No comments:
Post a Comment